Pre spærm?
brevkassespørgsmål af
Person
15 år
Hej jeg har et spørgsmål omkring pre spærm, jeg har læst og hørt at det kan gøre dig gravid, selfølgelig bruger vi kondom men nogle gange gør vi ikke for at få den mere “virkelig” følelse, men selvom min kæreste siger han ikke kan mærke det der pre spærm bliver jeg stadig i tvivl/ nervøs om jeg kan blive gravid selvom han ikke spærmer op i mig når vi ikke har kondom. Pige på 15

Svar:
Hej du
Det er helt rigtigt, at man godt kan blive gravid af præ-sperm, fordi der er en lille mængde sædceller i det. Risikoen er relativt lille - men den er der, hvis man ikke bruger kondom. Når det så er sagt, r der rigtigt mange ting, der skal "gå op i en højere enhed", før man kan blive gravid. Det handler nemlig ikke kun om, at der skal være sædceller til stede. Hvis du er lidt mere nysgerrig på, hvordan man bliver gravid, kan du læse mere om det her: https://www.sexlinien.dk/emneside-graviditet-og-abort/graviditet og her: https://www.apotekets.dk/raad-og-vejledning/fertilitet/hvornaar-har-man-... (vær gerne opmærksom på, at siden henvender sig til kvinder, som gerne vil være gravide).
Selvom det derfor ikke nødvendigvis er lige til at blive gravid, så er det vigtigt at huske på, at der alligevel kun skal én sædcelle til for at befrugte et æg. Så hvis I vil være på den sikre side og undgå en graviditet, vil det altså være en god idé, hvis I fortsætter med at bruge kondom. Så sparer I også jer selv for bekymringerne og tvivlen om det.
De bedste hilsner
Marie