Badeferie
brevkassespørgsmål af
Sofie
15 år
Jeg skal på badeferie om ca. en uge og jeg har det ikke særlig godt med min krop i en bikini. Normalt har jeg det virkelig svært med at styre mig når jeg kommer igang med at spise mad, men jeg bestemte mig for her for ikke så lang tid siden at jeg ville spise en del mindre op til ferien, så det har jeg gjordt.
I går havde jeg film aften med en ven og vi bestilte pizza og normalt havde jeg spist hele pizzaen men efter en halv pizza var jeg helt proppet. Da jeg gik på toiletet lidt efter fik jeg skyldføelse af alt det usunde jeg havde spist så jeg brækkede næsten alt maden op igen. Dagen efter kan jeg slet ikke få noget ned uden at få skyldføelse og lyst til at brække det hele op igen.
Jeg ville virkelig gerne spise igen men jeg ville stadig være tilfreds med min krop inden ferien, og jeg er også bange for at jeg bliver syg fordi jeg ikke for nok maf og at jeg skal blive hjemme.

Svar:
Kære Sofie.
Rigtig mange som dig selv er utilfredse med deres krop, og ønsker at den er tyndere, fastere, med flere former osv. Det kan være enormt svært at have det sådan, og selvom man måske beslutter sig for, at nu er man tilfreds, så er det nemmere sagt end gjort. Der findes også rigtig mange kropsidealer, som mange føler, de skal leve op til. Generelt ser man mange slanke, veltrænede kroppe på fx Instagram og Tiktok, og det er svært ikke at blive påvirket af det, hvis det er det, man ser hele tiden.  Men det er urealistiske idealer, som de færreste almindelige unge kan leve op til. Og heller ikke burde. I virkeligheden er udseendet på din krop ikke det vigtige, men om den er sund og rask. En sund og rask krop kommer nemlig i mange forskellige skikkelser og størrelser, og man kan sagtens være sund, selvom man har mange former eller deller, når man sidder ned.
Det er rigtig vigtigt at arbejde med ens forhold til ens krop. Din krop er ansvarlig for din sundhed og trivsel, og det er vigtigt, at du har et godt forhold til den, og behandler den godt, for den passer på dig hver dag, og sørger for at du har det godt. Når du skriver, at du ville spise mindre, og har kastet op efter at have spist noget usundt mad, kan jeg godt blive lidt bekymret for, om du er ved at komme ud på et skråplan ift. hvordan du kan få det godt med din krop. Løsningen er ikke at spise mindre eller kaste mad op. Det er en rigtig, rigtig farlig vej at gå ned af. Det er langt bedre at spise sundere og bevæge dig. Jeg garanterer dig for, at du får det meget bedre med din krop og dig selv, end at kaste op efter et måltid eller gå og være sulten. Men når du skriver til os og fortæller, hvad der er sket, og at du faktisk er bange for at blive for syg til at tage afsted på ferie, så fortæller mig også, at du godt ved, at du skal passe på dig selv lige nu.
Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort at leve sundt og bevæge sig fremfor at holde igen med at spise og i værste tilfælde kaste op efter et måltid, men jeg tænker at din motivation for at få et godt forhold til din krop er der lige nu, så det er med at gribe den. Der er mange veje at gå, men måske det giver mening for dig at kigge i nogle sunde madplaner eller generelle livsstile indenfor kost. Der er mange måder at leve sundt på, men du kan måske starte med at kigge i de officielle kostråd fra Sundhedsstyrelsen. Her er det overordnede budskab at spise varieret. Dvs. der kan godt være plads til pizza til aftensmad, men så kan det måske være en god idé at få nogle gulerødder som snacks også. Jeg vil ikke anbefale dig at kigge i kostplaner, som generelt handler om at tabe sig, men mere på sunde måltider. Det kunne fx se sådan her ud:
Morgenmad: Havregrød med bær/frugt, eller Yoghurt med Müsli
Mellemmåltid: Knækbrød, agurkestænger, tomater, gulerødder eller andet grønt, du kan lide
Frokost: Rugbrød med æg, hytteost, kyllingepålæg, hummus osv.
Mellemmåltid: Et stykke frugt, nødder, skyr
Aftensmad: 1/3 del grønt, 1/3 del protein (magert kød som fisk, kylling eller bønner og linser), 1/3 kulhydrat som kartofler, grov pasta, brune ris
Som sagt er der mange måder at gøre det på, men det her er bare et eksempel på, hvordan en dag kunne se ud. Når man spiser sundt påvirker det også hjernen på en god måde, så man får mere mentalt overskud, og generelt får det bedre med sig selv.
En anden måde at arbejde med ens forhold til ens krop på, er gennem mentale øvelser. Det kan fx være, at du skal sige noget pænt om dig selv og din krop hver dag. Eller lave en liste over alt det, du er glad for ved din krop. Eller bede fx din mor om at fortælle om alt det gode, du er. Det er vigtigt, at du får opbygget et godt selvværd, så du kan se, at din krop ikke fejler noget som helst, og at du slet ikke skal hverken sulte dig selv eller kaste op, for at få den krop, som du ønsker.
Det er selvfølgelig en længere rejse, som jeg beskriver her, og det ændrer nok ikke så meget på, at det kan være svært for dig at være i bikini lige straks. Jeg tænker på, om en midlertidig løsning kunne være at finde en flot badedragt i stedet? Eller måske finde en anden bikini, som du føler dig bedre tilpas i. Der er fx et kæmpe udvalg af bikinier med trusser, der har en høj talje. Måske det kan være rarere for dig ikke at vise så meget hud?
Til sidst vil jeg lige linke til Landsforeningen mod Spiseforstyrrelse og Selvskade. Det gør jeg ikke, fordi jeg tænker, du har en spiseforstyrrelse, men det kan måske være rart at snakke med nogen, som snakker med mange unge, der har det svært med deres krop, og som kan give nogle flere råd til, hvordan du kan få et godt forhodl til din krop. Det kan også være, at det slet ikke giver mening for dig, og det er også helt okay. Men nu ved du i hvert fald, at de findes. Du er også velkommen til en snak i vores chat her, hvis du har brug for at uddybe, hvordan du har det, eller få flere råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine tanker om, hvordan du kan få et bedre forhold til din krop. Og så håber jeg, at du får en god badeferie, selvom det er lidt svært lige nu.
De bedste hilsner
Laura