Pludselig delle
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg springer bare lige til mit spørgsmål. Jeg har altid været tynd og som nogle ville kalde det, spinkel. Men her i løbet af de sidste måneder da jeg er holdt op med at dyrke motion, er der kommer en rigtig stor delle på min mave. Det ser underligt ud, for jeg er ikke blevet tyk på den måde. Hvis jeg fx sætter mig ned, hænger den virkelig ud buksekanten, og det ser faktisk rigtig klamt ud efter min mening. Det er som om alt mit fedt lige har samlet sig der. Hvis jeg ikke spiser særlig meget i løbet af dagen kommer dellen ikke, men hvis jeg spiser bare ét stort måltid kommer den med det samme. Jeg er 1.72 og vejer 50 kg. og jeg er ikke begyndt at spise mere siden jeg stoppede motionen, tværtimod. Hvordan kan det være at der har samlet sig en kæmpe delle lige på min mave, bare pga. jeg er stoppet med motionen? Altså, før var min mave helt flad, men den er nu blevet rigtig dellet.

Svar:
Hej
Først og fremmest tak for dit spørgsmål, du bringer nogle meget relevante emner op.
Vi er mange som ville ønske vi kunne få en flad mave, men faktum er at det ikke altid er helt så lige til. Vi er ikke alle sammen ens (og tak for det!) og derfor kan der være forskellige årsager til at vores maver ser ud som de gør:
Når vi spiser et måltid oplever de fleste af os at vores maver nærmest udvider sig, nogle mere end andre. Rent fysiologisk set så er det faktisk hvad der sker, altså at mavesækken udvider sig for at gøre plads til maden. Når vi så begynder at fordøje maden vil maven se normal ud igen.
Nogle madvarer kan gøre os mere oppustet end andre, især madvarer med mange kulhydrater og fibre f.eks. grøntsager, brød, tørret frugt osv. men jeg vil godt understrege at det ikke betyder at vi skal undgå dem.
Det er en god ting at spise regelmæssigt og ikke kun et eller to store måltider, man siger at 3 store måltider (morgenmad, frokost og aftensmad) og 2-3 mindre måltider om dagen er den bedste sammensætning for kroppen. De små måltider kan f.eks. være gulerødder, et æble eller noget andet som man skal tygge godt på :)
Der kan også være en anden årsag til at du netop nu oplever en forandring, nemlig at du er i puberteten. Lige før og under puberteten oplever især piger en masse forandringer i kroppen som man desværre ikke kan gøre så meget ved.
Du skriver at du er stoppet med at dyrke motion for ikke så længe siden, det behøver ikke nødvendigvis at være grunden til den pludselige delle, men det er altid godt at dyrke motion, især hvis man også spiser sundt og varieret, for så styrker man musklerne og strammer op samtidig med at man forbrænder fedt. Nu ved jeg ikke hvad grunden er til at du ikke dyrker motion, men det er altid godt at dyrke forskellige former for motion, så bliver det heller ikke så kedeligt :)
Jeg håber du kan bruge mine svar.
Ha' en herlig dag
Pia.