Plejefamilien.....Vil væk!!!!!!!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej..... Jeg har været i en plejefamilie, så lang tid jeg kan huske, og det har ødelagt, mit liv! Jeg har det ikke godt, personligt....Andre vil sikkert mene at jeg har det godt, men jeg føler på ingen måde det er her jeg skal være, men Kommunen, virker ligeglad....jeg vil gerne bare hjem til min mor! Jeg tænker tit, på Selvmord, jeg ved godt det ikke løser noget, og dog? Jeg slipper for et liv, fyldt med elendighed, og sorg! Jeg har flere gange prøvet at komme hjem til min mor at bo! Hvordan kan jeg det? Er der ikke en måde at komme til det på? Jeg er bange for min plejemor, sådan skal et plejebarn da ikke have det? Det er da ikke en familie så! Mine plejeforældre er også lidt gamle, men jeg er virkelig bange for hende! Jeg vil bare gerne hjem til min mor og min stedfar!!!Der føler jeg mig hjemme, der føler jeg mig elsket, accepteret som den jeg er, jeg føler mig godt tilpas, og vigtigst af alt, jeg føler mig stærk, når jeg er hjemme....Jeg føler at folk ser mig på en anden måde, jeg er normal igen? Jeg vil ikke længere være i en plejefamilie, jeg vil hjem! Jeg overvejet at stikke af, men så kommer politiet siger min mor, og så kommer jeg i problemer, og ender på et opholdssted...osv.!! Hvordan kan jeg komme hjem og bo? Det er det eneste jeg vil!!!! ;(

Svar:
Hej pige 15 år.
Jeg beklager den lange ventetid du har måtte opleve.
Det kan være rigtig svært ved at bo hos en plejefamilie når ens allerstørste ønske er at bo hos mor og stedfar. Og nogengange kan det gøre at forholdet til plejefamilien kan være meget svært at få til at fungerer.
Jeg kan læse at du føler dig stærk, og godt tilpas når du er hjemme, og hvor er det dejligt du har et sted du kan føle dig som et hel menneske.
Når man er anbragt i en plejefamilie, går kontakten gennem en sagsbehandler som sidder på kommunen. Hvis du føler de ikke lytter eller er ligeglade med dig ville det være en rigtig god idé at medbringe en bisidder. En bisidder er en som er med for at støtte.
Hos børns vilkår har de et gratis tilbud til børn og unge i hele landet. Deres besiddere har godt forstand på lovgivningen og hvad børn og unges rettigheder er.
Linket til børns vilkår er: www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/raadgivning/Bisidder.aspx
For at få en bisidder skal du tage kontakt med Børns Vilkår eller Børnetelefonen.
Det kan du ved at ringe anomymt til Børns Vilkår på 35 55 55 59 man-tors 9-16 fre 9-15, og sige du skal bruge en bisidder til at tale med kommunen om dine oplevelser, fordi du syntes de ikke lytter til dig.
Eller du kan ringe til Børnetelefonen på 116 111 gratis, alle hverdage 11-23 og lørdage 13-17 og sige du skal bruge en bisidder.
Vil tilsidst anbefale dig at kigge ind i chatrådgivningen her på Cyberhus, der sidder nogle virkelig søde, og gode voksne der er klar til at tage en chat med dig omkring de udfordringer du møder i din hverdag.
Den har åbent:
Mandage:
kl. 12-16
Tirsdage:
kl. 12-16 & igen 18-21
Onsdage:
kl. 12-16
Torsdage:
kl. 12-16 & igen 18-21
Fredage:
kl. 12-16
Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet til dig ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Held og lykke, og håber du finder ud af det, så du kan føle dig tryk.
De bedste hilsner
David
Cyberhus