Pinis
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en dreng på 12. Jeg har nogle små problemer med min penis. Jeg kan næsten ikke trærkke mit forhud tilbage. Som i nok ca 5 millimeter. Jeg seder ned og tisser. Men har læst lidt af nogle kommentar. Der var en der skriv at man bare skulle trykke lidt tilbage afgangen. Har prøvet lidt men der en en strang bag på som holder på det. Så lige før gjorde jeg det så maget jeg kunne. Men så oni jeg men det begyndte at bløde. Jeg tog noget vabd på min hånd og log en dråbe bed. Men det sve meget og ved ikke hvad jeg skal gøre håber i kan hjælpe. PS det gør ondt og og tænke på og måske skal omskårs eller andet.

Svar:
Kære 12-årige dreng,
Rigtig stærkt at du skriver ind, det er ikke altid noget der er nemt at tale om.
Det du skriver om kaldes på dansk for forhudsforsnævring, eller på latin, phimosis. Du kan prøve at søge om det på google, for at se nærmere på det. Det er meget normalt, og du er bestemt ikke den eneste der har problemer med det.
Mit første råd til dig er at lade være med at røre mere ved det, i sær fordi du kan gøre skade ved at hive og trække i forhuden. Jeg vil anbefale dig til at snakke med dine forældre om det, og bede dem lave en aftale hos din læge. Det er nødvendigt at få din læge til at hjælpe, da han kan se hvad der er bedst for dig.
Det kan være at du bare skal vente, og at din penis vil vokse ud af det når du kommer igennem puberteten. Det kan også være han kan give dig noget creme, som skal smøres på forhuden for at gøre den løs, så du kan trække den helt tilbage. Der er også den mulighed, at du skal omskæres. Det lyder meget voldsomt, men det er kun nødvendigt hvis alt det andet ikke virker. Lægerne rigtig dygtige til det, sådan at det både ser pænt ud og ikke gør ondt længere.
Så du behøver ikke bekymre dig eller være bange. Lægen skal nok hjælpe dig, de har prøvet det mange gange før. Indtil da bør du lade være med at pille for meget ved det, og især ikke trække den helt tilbage, ellers bliver det sværere for lægen at ordne det.
Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål, og at dit problem går over. Hvis du gerne vil snakke mere om det, eller om noget helt andet, skal du endelig skrive ind igen.
Mange hilsner,
Torben(Brevkasserågiver)