Pik hoved
brevkassespørgsmål af
Karl
13 år
hej ...... havde sex under visning i dag hvor læren sage at man skal kunne tage forhuden helt tilbage så man kommer til pikhoved
men jeg kan ik? Bør jeg gøre noget

Svar:
Hej Karl.
Tak for dit spørgsmål.
Det du beskriver hedder forhudsforsnævring. Det betyder at forhuden er for stram og derfor ikke kan føres helt tilbage over tissemandens hoved. Det kan nogle gange ses hos teenage drenge, som dig.
Forhudsforsnævring er som regel helt uden symptomer/problemer. I nogle tilfælde kan man dog opleve at have smerter i tissemanden, problemer med at tisse, betændelse i forhuden eller smerter ved rejsning/erektion.
Jeg synes du skal snakke med din egen læge eller sundhedsplejerske, hvis du er bekymret og især hvis du har oplevet et af de symptomer som jeg har skrevet.
Din læge kan vælge at give dig en bestemt creme som man skal smøre på i et par uger.
Det du selv kan gøre er at holde en god hygiejne og lade være med at tvinge forhuden ned over tissemands hovede. Det bliver IKKE værre af at onanere.
KH H