Ph'der
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! Der er nogle ting, der har undret mig. 1. Hvor mange ph'der kan man tage? 2. Hvor lang tid vil det tage? 3. Kan man tage flere ad gangen? 4. Må man tage mere end man har brug for? 5. Hvor svært er det at tage en ph'd? 6. Jeg vil gerne tage fem. Er det muligt? Også selvom jeg måske ikke får brug for dem? 7. Får man et bevis på man har taget dem, i form af et kort eller noget? KH Matt

Svar:
Hej Matt
Tusind tak for din mail.
Det danske uddannelsessystem er skruet sådan sammen, at du, for at tage en ph.d først skal have en kandidatgrad. En kandidatgrad får du ved at studere et fag mindst 5 år på universitetet. Før du kan smykke dig med ph.d-graden, skal du have taget den efterfølgende forskeruddannelse på 3 år. Det vil sige, at det i alt tager ca. 8 år. Det er inden for det samme fag, som du har din kandidatgrad, at du kan tage en ph. d, som er en forskeruddannelse inden for det pågældende fag.
Det er et krav, at du underviser i dit fags emner samtidig med, at du tager din ph.d. Under de 3 års forskeruddannelse skal du skrive en stor afsluttende opgave - en afhandling - som du afslutter til et mundtligt og offentligt forsvar. Du får et skriftligt eksamensbevis på, at du er ph.d.
Det er ikke muligt at læse flere ph.d´er på én gang. Hvis du ønsker, når du har færdiggjort din afhandling inden for ét emne, at tage en kandidat-, og ph.d-grad i et fag yderligere, er det kun muligt, hvis der er ledige pladser på det ønskede studie, og denne studieperiode vil så ogsåvære selvfinansieret.
Venlig hilsen Tina