penis

brevkassespørgsmål

penis

brevkassespørgsmål af
mikki
16 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

kan man tage til læge uden forældre når man er under 18?

Svar:

Hej Mikki

Ja, man kan godt tage til lægen uden sine forældre, når man er under 18 år. Du kan selv ringe til din læge og bestille en tid, og så tage til lægen.

Nu hedder dit spørgsmål "Penis", så jeg forestiller mig du vil til læge, fordi der er noget med din penis du er i tvivl om, eller bekymret for?

Lægen har tavshedspligt, hvilket betyder at det som lægen taler med dig om, skal blive mellem jer. Der er dog lige det, at lægen som udgangspunkt ikke må behandle dig, uden at oplyse dine forældre om det. Det er så igen en regel, som lægen kan vælge at se bort fra, hvis lægen vurderer at det vi være bedst for dig, at tilbyde dig behandling uden at oplyse dine forældre om det.

Så altså...som udgangspunkt kan du tage til læge, snakke med din læge, og blive undersøgt uden at dine forældre får noget at vide.
Hvis du skal have behandling, vil det nok være typen af behandling, der afgør om din læge vil fortælle dine forældre om det. Hvis du eksempelvis "bare" skal have en creme, eller nogle piller som du skal tage en uges tid, kan det sagtens være, at din læge ikke vil kontakte dine forældre? Til gengæld vil din læge højest sansynligt kontakte dine forældre, hvis det handlede om at du skulle have en operation.

Nu ved jeg jo slet ikke hvad det handler om, så det her med creme, piller og operation var bare et eksempel.

Jeg tænker du skriver fordi der er noget du bekymrer dig om, og har brug for lægehjælp til. Og så er det vigtigste altså at du får det gjort. Ring og bestil en tid, så du kan få styr på, hvad end det er du er bekymret for.

Mange hilsner
Lasse

Lasses billede
Lasse fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål