P-stav
brevkassespørgsmål af
Night
15 år
Hey brevkassen.
du undre dig sikkert over hvorfor jeg har valgt køn som dreng og emnet er p-stav men det er fordi jeg er transkønnet men stadig i skabet.
Her for et par dage siden var min mor inde og snakke lidt med mig om p-stav osv. og sagde jeg skulle overveje om jeg ville have det. Og jeg har tænkt over det og tænker jeg måske vil have det men vær gang jeg skal snakke med min mor om pigeting og generelt bare sex og krop får jeg det ekstremt ubehageligt og jeg kan virkelig ikke lide det. Jeg tænkte på om jeg kunne få nogle råd til hvordan jeg kan sige til min mor jeg enlig godt gad at have en p-stav.

Svar:
Hej Night.
Godt du skriver. Det kan også være super svært at snakke med sin mor om sex og krop. Særligt også hvis du ikke har snakket med hende om, at du er transkønnet endnu. Du skriver du stadig er i skabet, så derfor går jeg ud fra, du ikke har snakket med nogen om det, og måske heller ikke din mor? Hvis det er rigtigt forstået, tænker jeg, at det første trin er, at få snakket med nogen om det og få åbnet op omkring det. Hvis ikke din mor så måske en anden tæt person i dit liv? Selvom det er totalt skræmmende og grænseoverskridende, er det ubehageligt at gå selv med så vigtig en følelse og oplevelse.
Når først du har åbnet op omkring det, kan det være du også begynder at få det mindre ubehageligt med at snakke om krop og sex. Tænker de ubehagelige fornemmelser kan have at gøre med, at du ikke føler dig tilpas i din krop, du snakker om med din mor. Hvis du har mod på at sige det til din mor, kommer I også mere på bølgelængde. Hun får mulighed for at forstå dig bedre, og det vil blive nemmere for dig at gå til hende. Du kan evt. starte med at fortælle det over anonym telefonrådgivning såsom børnetelefonen (https://bornetelefonen.dk/faa-hjaelp/) eller LGBT (http://lgbt.dk/kontakt/) , så kan det gøre det mindre uoverskueligt at fortælle til dem, du har nær.
Det lyder som om din mor rækker ud til dig i forhold til selve p-staven og beder dig overveje det. Kan du bruge det eller se det som en åbning til at snakke med hende om, hvordan du har det? F.eks. tage fat i hende og sige, at du har overvejet det med p-staven, og i den forbindelse gerne vil dele noget svært med hende. Du kan f.eks. sige at du får det ubehageligt eller dårligt over at snakke med hende om de her ting, men at du stadig gerne vil? Måske forklare hende, hvad der ligger bag, og at du stadig gerne vil have en p-stav. Måske det er en ide, at skrive ned for dig selv, hvad du gerne vil sige til hende, så det står lidt mere klart for dig?
Håber du kan bruge mine råd, og husk at du altid er velkommen på chatten og til at skrive et brev igen.
De bedste hilsner
Emma