P-piller uden mine forældre ved det?
brevkassespørgsmål af
Mynte
15 år
Jeg har en sød kæreste (mine forældre ved det ikke) og vi er intime. Hidtil har vi brugt kondom men det er ikke videre romantisk og meget upraktisk. Fx vil vi gerne skifte mellem mine tre åbninger undervejs og så er det altså vildt besværligt med kondom. Alt ville være meget friere hvis jeg fik p-piller. Jeg kan godt selv betale dem for har et fritidsjob men mine forældre må under ingen omstændigheder vide noget. Kan jeg gå til lægen og få p-piller? Har han tavshedspligt (altså kan jeg være sikker på han ikke siger noget til mine forældre?) Er der intim undersøgelse for at få p-piller (det ville jeg ikke bryde mig om?) Håber du kan hjælpe mig.

Svar:
Hej Mynte
P-piller kræver ganske rigtigt et besøg hos din egen læge. Det kræver ikke en underlivsundersøgelse, men din læge vil måske måle dit blodtryk og måske også veje dig. Og så kræver det en samtale om hvilken slags prævention der passer bedst til dig. Der findes flere forskellige slags p-piller, og det er vigtigt at finde dem der passer til dig, hvis din læge vurderer at p-piller er et godt valg, i forhold til din sundhed.
Din læge har tavshedspligt. Samtidig har din læge pligt til at orientere dine forældre, hvis du modtager behandling, fordi du er under 18.  Det er jo lidt forvirrende, men lægen kan også godt lade være med at orientere forældrene. Her betyder din alder en del, ligesom at det du henvender dig omkring har en betydning. Som 15-årig må du faktisk selv bestemme over din egen sundhed, og når det så handler om prævention, og dit sexliv, så kan lægen også vælge, ikke at orientere dine forældre, og det er også sådan langt de fleste læger gør.
Vil du være på den sikre side, så ring til din læge og spørg direkte. Din læge må ikke fortælle at du har haft ringet og spurgt, så det kan du roligt gøre.
Jeg vil tro at din læge, gerne vil udskrive p-piller, uden at blande dine forældre ind i det. Hvis altså lægen mener at det er det rigtige i forhold til din sundhed. Spørg for en sikkerheds skyld...så du er sikker.
Mange hilsner Maya