P-piller uden forældre ved det?
brevkassespørgsmål af
Lærke H
15 år
Jeg har en supersød kæreste som jeg er meget glad for. Vi er intime og har selvfølgelig haft en dejlig masse tid at være sammen her i ferien. Vi bruger kondom men jeg må indrømme at jeg er ved at være ret så træt af det. Vi skifter meget aktivitet når vi ligger sammen i sengen og så er det hele tiden på og af med kondom alt efter aktivitet, altså alt efter hvor hans pik lige er, i skede, mund, mellem bryster, mellem baller eller hvad der lige sker. Det er døduromantisk og vildt bøvlet med det evige skift. Jeg ville megagerne have p-piller men er i tvivl om jeg kan få det uden mine forældre ved det? De tror kun vi er gode venner og skal IKKE vide vi går i seng sammen! Det må ikke ske! Så hvis jeg skal have min mor med til læge for at få dem opgiver jeg det. Men jeg kender ikke reglerne. Kan i hjælpe? Er p-piller dyre? (Jeg har fritidsjob).

Svar:
Kære Lærke,
For at starte med dit spørgsmål, så er svaret, at når du er fyldt 15 år, kan du selv bestille tid hos lægen og få recept på p-piller. Dine forældre behøver altså ikke at være involveret. Prisen kommer lidt an på hvilke p-piller, men de er ikke specielt dyre.
Fordi du er under 18 år, har lægen ikke tavshedspligt overfor dine forældre, hvis det for eksempel handler om alvorlig sygdom. Men når det handler om p-piller, kan du godt bede lægen om at lade være med at sige noget til dine forældre. Hvis du gerne vil være sikker på at de holder det fortroligt, kan det være en god ide at spørge dem når du bestiller tid.
Så du kan altså godt få p-piller uden at involvere dine forældre, men jeg håber at det er ok, at jeg tilføjer nogle overvejelser om dine forældre.
Du skriver at dine forældre under ingen omstændigheder må vide noget, og det kan der nogle gange være gode grunde til, så det er jo helt dit valg.
Hvis det nu mest handler om at det føles ubehageligt eller pinligt at tale med dine forældre om sex, synes jeg du skal tænke over, om der også kan være nogle fordele ved at fortælle dem det. Hvis de ved det, slipper du for at gemme dine piller. Du slipper også for at være bange for at de alligevel finder dem. Når man er på p-piller, kan der også ske ting, som det er rart at få hjælp til. F.eks. hvis du glemmer at tage en pille eller hvis du får trælse bivirkninger af p-pillerne.
Men som sagt, er det i sidste ende op til dig hvad du fortæller. Hvis du vælger at få p-piller, skal du huske at p-piller ikke beskytter mod seksuelt overførte sygdomme. Det er ikke alle seksuelle sygdomme som giver symptomer. Så hvis du eller din kæreste har haft andre seksuelle partnere før i tiden, vil jeg anbefale at I begge bliver testet hos lægen inden I stopper med at bruge kondom.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner,
Marie