P-piller og rygning
brevkassespørgsmål af
Laura
14 år
Hej. Jeg skal til at starte på p piller her når min næste menstruation kommer, men må man gerne ryge indtil man er startet på pillerne?

Svar:
Hej Laura.
Generelt kan det ikke anbefales at ryge - særligt ikke når man er så ung som du er, fordi det kan have betydning for dit helbred senere. Når du kommer på p-piller, så frarådes det at ryge, fordi rygning øger risikoen for blodpropper, hvilket p-piller også gør, så derfor vil risikoen være større, når man ryger samtidig med at man tager p-piller. Selv hvis man stopper med at ryge dagen inden man starter på p-piller, vil risikoen for blodprop være der. Risikoen falder fra 2 uger til 3 måneder efter man er stoppet med at ryge (afhængig af hvor lang tid man har røget).
Det er selvfølgelig ikke få at skræmme dig, men jeg synes bare, at det er vigtigt, at du kender til de risici, der er ved at ryge. Så jeg kan kun anbefale, at du stopper med at ryge i dag. Hvis du har brug for lidt hjælp til at stoppe, kan jeg anbefale dig at kigge nærmere på en app, som Kræftens bekæmpelse har lavet til unge, der gerne vil stoppe med at ryge. Du kan læse mere her
Mange hilsner Pernille