P-piller og graviditetstest?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej:) Jeg er lige pt på p-piller, men går og er bange for jeg er gravid. Siden jeg blev mistænksom har jeg haft mit menstruation 2 gange, jeg ved ikke om det er en sikker faktor at have. Men tanken om et foster gør mig bange. Så mit spørgsmål er; kan p-piller påvirke en graviditetstest? Begge jeg var taget har været negative, men får stadig kvalme ved noget mad, og har nogle gange kramper i maven.

Svar:
Hej Anonym
Ja, hvis du tager p-piller, og samtidig har haft menstruation 2 gange, siden du blev bekymret for graviditet, så vil jeg med det samme sige at risikoen for at du faktisk er gravid er meget tæt på at være absolut nul. Hvis man er gravid, får man ikke menstruation.
Hvad din kvalme og mavekramper skyldes, kan være svært at sige. Men der kan være et hav af  årsager, som intet har med graviditet at gøre.
Når du går og er nervøs, og samtidig er generet af mavekramper og kvalme, tænker jeg, at det bedste du kan gøre er, at gå til din læge og blive tjekket. Så kan du både blive 100 procent sikker på at du ikke er gravid, og samtidig får svar på hvad kramperne og kvalmen handler om.
Venligst Elisa