p-piller

brevkassespørgsmål

p-piller

brevkassespørgsmål af
katrine
15 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

hej. jeg er en pige på 15 år og har en kæreste. vi er begyndt at have sex og han har spurgt mig om jeg har tænkt mig og starte på p-piller. mine forældre ved det selvfølgeligt ikke. kan jeg godt gå til lægen og snakke med dem og måske starte på p-piller uden mine forældre skal vide det?

Svar:

Kære Katrine.

Du skal have stor ros for at du prioriterer prævention nu hvor du er begyndt at have sex. Det er så vigtigt at man beskytter sig, da en uønsket graviditet kan være utrolig ubehagelig og en meget træls start på sit sexliv.

I forhold til om du kan gå til læge uden dine forældre ved det, er svaret ja. Jeg synes dog altid man bør involvere sine forældre hvis man på nogen måde tænker det er muligt. Tit er det mere ubehageligt for den unge at tænke på at skulle snakke om sex med sine forældre end det er for forældrene. Din mor eller far vil sikkert bare blive stolt over at du er moden nok til at spørge efter prævention og hjælpe dig med at komme til lægen. Men - hvis du synes tanken om at dele denne information med dine forældre er helt umulig, eller hvis du med meget stor sikkerhed ved dine forældre vil reagere voldsomt, så kan du sagtens gå til lægen og få hjælp til prævention fx p-piller uden at der fortælles noget videre til dine forældre.

Hvis man derimod går til lægen fordi man fejler noget, og det viser sig at man fejler noget mere alvorligt eller at man er nødt til at lave nogle undersøgelser og/eller behandling, så er lægen forpligtet til at fortælle det til dine forældre så længe du er under 18 år. Men det er jo slet ikke det, at det drejer sig om her.

Held og lykke, og få du bare bestilt en tid hos lægen. Så må du mærke efter om du vil informere dine forældre eller ej.

Mvh Christine, Læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål