P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
Josephine
16 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej Jeg er 16 år gammel og her til sommer skal jeg på Roskilde festival. Jeg har en app på min telefon og den har regnet sig frem til, at jeg burde få menstruation lige præcis i Roskilde-ugen. Det er jeg meget ærgerlig over mest fordi der er meget besvær forbundet med hygiejnen på en festival. Jeg vil derfor gerne vide, om der er noget der kan udsætte min menstruation. Jeg er seksuelt aktiv men jeg har ikke en fast kæreste, og derfor ved jeg ikke, om det ville være det rigtige at begynde på p-piller el.lign., når det bare er en enkelt uges menstruation. - Josephine

Svar:

Hej med dig!

Menstruation og festival er en irriterende kombination. Jeg kan sagtens forstå, at du leder efter mulighede hvor du kan udsætte din menstruation.

Du skal ikke starte på p-piller udelukkende for at udsætte den den ene uge. P-piller er kunstige hormoner, og det er der bivirkninger ved at tage. Du skriver, at du har sex og ikke har en fast kæreste. P-piller er en rigtig god præventionsform, men de beskytter ikke mod kønssygdomme. Hvis du gerne vil have beskyttelse mod graviditet, så er det en god ide at starte på p-piller. Men vi skal finde en anden løsning som du kan bruge under Roskilde. Har du prøvet en menstruationskop? Den kan være lettere at have med at gøre end tamponer og bind, men det kommer an på hvor meget man bløder.

Har du mon helt regelmæssige menstruationer, eller kan den nå at forskyde sig en uges tid? Hvis du gerne vil starte på p-piller, så skal du have en tid hos din praktiserende læge, så taler du med ham/hende om det. Jeg håber, at du finder en god løsning.

Rigtig god festival!

Mange hilsner

Marie

MarieHKs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål