P-piller
brevkassespørgsmål af
Alberte
19 år
Hej cyberhus Jeg har lige fået en rigtig sød kæreste og har overvejet at komme på p-piller. Min mor ringede til mig og sagde at jeg skulle tage til lægen og snakke om prævention. Men jeg ved egentlig ikke så meget om p-piller. Hvad er fordelen og ulempen ved at tage p-piller? Hvor tit skal man tage p-piller? Og hvor stor risiko er der egentlig for at blive gravid hvis man tager dem? Min kæreste har meget svært ved at komme. Alle de gange vi har haft sex er han slet ikke kommet selvom vi har gjordt det længe. Så ville spørge om det overhovedet kan betale sig at komme på p-piller når han ikke kommer? Eller om vi bare skal fortsætte på kondomer? Så på nettet at der er en meget lille chance for at man kan få en blodprop når man tager p-piller. Passet det egentlig? Jeg er generelt lidt nervøs for at tage dem nu hvor han ikke kommer. Men samtidig vil jeg gerne undgå at bruge kondom. Kan der så ske noget ved at tage dem hvis han ikke kommer? Sorry for alle spørgsmålene.. :) Vh Alberte

Svar:
Kære du
Jeg kan se at du har rigtig mange spørgsmål omkring p-piller. Jeg må sige at det er allerbedst at du bestiller en tid hos din egen læge hvor I vil kunne få en god dialog og du kunne få svar på det hele. Du kan ellers finde mange svar her: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/praevention/p-piller/ Bare husk at der er stadig en risiko for at blive gravid hvis I ikke bruger kondom, selvom han ikke får udløsning - så fortsæt endelig med kondomer indtil du finder ud af om du vil have p-piller eller ej!
Mange hilsner
Lise