P-pille start og stop

brevkassespørgsmål

P-pille start og stop

brevkassespørgsmål af
K
18 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej cyberhus Jeg stoppede med at tage p-pille for ca. et halvt år siden efter ca. 2 år på dem, men desværre også nogle ubehagelige bivirkninger. Jeg tager dem primært for at mindske mine menstruationssmerter og regulere min menstruation, men også for at undgå graviditet. Nu vil jeg gerne begynde på dem igen, denne gang på et nyt mærke anbefalet af min læge, som angiveligt skulle have meget få bivirkninger, fordi der ikke er så mange hormoner i som andre generationer og mærker. Hvis jeg nu er uheldig at opleve bivirkninger igen har jeg aftalt med mig selv at jeg vil stoppe for evigt. Mit spørgsmål lyder om det er usundt for kroppen sådan at starte og stoppe på p-piller i tide og utide? Findes der en anbefalet prøvetid for p-piller, hvis det nu går helt galt igen? Jeg havde det fint sidst jeg stoppede med dem og kom hurtigt ind naturens rytme igen:) Mvh

Svar:

Hej med dig.

Det er forskelligt hvordan man reagerer på p-piller, og også på de forskellige p-pille mærker. Man kan derfor ikke vide hvordan du vil reagerer på et andet produkt. Jeg kan heller ikke rigtig sige så meget konkret om de specifikke bivirkninger, da bivirkningerne afhænger af den enkelte type p-piller.

Generelt kan man sige, at risikon for at få blodprøver er størst den første tid, og af den grund er det ikke så hensigtsmæssigt at stoppe og starte helel tiden. Der kan muligvis være flere bivirkninger at være opmærksom på, men jeg synes du skal tale med din læge om det, da det er ham/hende der har givet dig det, og kender dig ift. om der er andre ting at være opmærksom på, feks. om du har andre sygdomme, tager anden medicin, er ryger eller andet.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål