P-pille og mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Nu har jeg ikke haft taget mine p-piller i over 3 måneder (mine forældre ved det ikke) og siden da har jeg ikke haft en rigtig mens, jeg vil rigtig gerne have et svar på hvorfor osv. Og håber lidt på et nogenlunde svar her fra..

Svar:
Kære 17 årlige pige.
Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål. Jeg vil dog suge at det er meget sparsomt med information du har givet.
Hvorfor er du stoppet med p-pillerne og hvad mener du når du skriver at du ikke har haft en ”rigtig mens”, har Du i så fald haft plet blødninger og hvor ofte?
For det første vil jeg påpege at det er rigtig vigtigt at tænke over det når man pludselig stopper med p-pillerne hvis du stadig er seksuelt aktiv, da der jo er stor risiko for at blive gravid, så hvis ikke du ønsker det i en alder af 17 år, bør du bruge anden prævention!
Der kan være mange årsager til at din menstruations cyklus ikke er tilbage endnu, det er meget normalt at det kan tage nogle måneder efter man er stoppet med p-pillerne, og det kan veksle meget fra pige til pige! Din egen krops hormoner skal indstilles på at regulere sig selv igen.
Dog kan der også være andre årsager til at din menstruation ikke er kommet endnu, fx hvis du motionerer ekstremt meget eller lider af en spiseforstyrrelse, så kan det være et faretegn! Og i så fald er det vigtigt at du opsøger din læge og får en snak om det.
Jeg håber mit svar det hjalp lidt,
mvh læge Julie