P-pille hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er på p-piller og glemte en pille i uge 3, og jeg glemte at tage den indenfor 12 timer. Jeg færdiggjorde dog pakken, og fik min menses. Problemet er dog at i dag var jeg sammen med min kæreste, og jeg er stadigvæk i ‘pausen’, og han stak den op i mig her i morges da jeg sov. Han stoppede dog lige inden han kom, men der er jo stadigvæk præsperm. Mit spørgsmål er så, om jeg kan være gravid? Eller er det bare mig der er paranoid? Det skal lige siges at jeg begynder på pillerne igen her i aften, men vil gerne vide om jeg skal tage en fortrydelsespille

Svar:
Hej med dig.
I teorien kan man blive gravid når man har glemt en p-pille lige meget hvornår man har glemt den. Der er så i teorien en risiko for, at et æg har løsnet sig netop i den periode man ikke tog p-pillen, da ens egne hormoner måske så har overtaget hormonstyringen i kroppen, når man ikke tilføre hormon via p-pillen. Man kan dog også blive gravid selvom man tager p-pillerne som man skal, da de "kun" er ca. 99,8% sikre. På sedlen i p-pillepakken står der hvad man skal gøre afhængigt af hvornår man glemmer pillen. Der kan være lidt forskel på hvor stor risikoen er, afhængigt af hvilken uge det er, og derfor er det bedst at læse sedlen i pillepakken så man er sikker på man gør det rigtige ift. den type p-pille man tager. Der kan være lidt forskel afhængigt af om man tager mini-piller eller p-piller. Hvis du har smidt sedlen væk, kan man finde indlægssedlen som det hedder på nettet på www.indlægsseddel.dk. Der kan man taste sin p-pille type ind.
Det er jo nogle dage siden du skrev til os, så jeg håber du har fundet en løsning. For at berolige dig er risikoen ikke så stor lige op til og efter menstruation, og heller ikke ift. præsperm, men jeg kan desværre ikke give dig nogen garantier. En anden ting er, at det da er ret dårlig stil af din kæreste, at have sex med dig mens du sover, hvis ikke I har en aftale om, at det er okay. Det synes jeg du skal sige fra overfor, da du har ret til at sige fra hvis du ikke vil.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
HIlsen fra Lea