Numse
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg er en pige som er rigtig god til at lave hurtige konklusioner og så blive rigtig bange.
Jeg har her på det sidste haft undt i mit nu se hul og op i endetarmen det er ikke en fast smerte men det kommer af og til det var der i dag da jeg cyklede til skole. Det er som om der sidder noget der oppe eller som om der er et dyr der sidder fast jeg ved det ikek helt men jeg er bange for at det er noget alvorligt. Jeg har haft børneorm før og ved hvordan det er så det kan ikek være det. Jeg har også døjet med hård mave så meget at mit numsehul var i revner og at jeg holdt mig fordi at jeg ikek havde lyst til at gå på toilet fordi at det gjorde så ondt. Og jeg kommer til at klø mig i numsen fordi at det klør så der for kommer der også rifter.
Mvh en bekymret pige

Svar:
Kære bekymrede pige
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder da som en ubehagelig fornemmelse.
Jeg kan ikke helt læse om du har hård mave nu eller du har haft. Men den hyppigste årsag til mavesmerter og ondt i numsen blandt børn og unge er netop hård mave. Det kan enten være, hvis pølserne er for hårde, der er smerter når de skal ud, de kommer kun få gange om ugen, du skal presse rigtigt meget. Det kan derfor være svært at få det hele ud og det kan føles som om, at der hele tiden sidder noget i numsen. Pølserne skal gerne være helt bløde, nemme at få ud og komme hver dag. Du kan kigge på dette pølse/afføringsskema og se, hvor dine pølser passer.
Det kan behandles på flere forskellige måder, men er heldigvis ikke farligt og nemt at behandle.
- movicol som er et pulver, der røres op i en bestemt mængde vand/saft/juice. Det smager bedst, når man blander det i noget med smag, men ellers er det bare at skynde sig at drikke det. Det sørger for at der komme mere vand ned i tarmen og afføringen bliver blød. Hvis du har meget hård mave, kan du i starten godt få tynd mave, da det tynde kan løbe forbi evt. knolde.
- Magnesia er piller der tages inden sengetid, det er vigtigt man er god til at drikke i løbet af dagen.
- HUSK kapsler eller pulver - her skal der også drikkes en masse vand til eller giver det forværring af forstoppelsen.
Apoteket eller din læge kan råde dig til, hvordan du skal bruge de forskellige midler - og du behøver ikke have dine forældre med til lægen, du kan sagtens få en tid alligevel. Har du stadig rifter omkring numsehullet, kan det være en god ide at gå til lægen. Lægen kan lave en recept/bestille noget creme, der får rifterne til at hele hurtigere. Rifterne klør tit rigtigt meget og hver gang du presser går de op og tager længere tid om at hele.
Hvis du ikke længere har forstoppelse, men istedet har tynd mave, blod eller slim i afføringen, mavesmerter og måske har tabt dig er det vigtigt, at du tager til lægen og bliver undersøgt for tarmbetændelse.
Børneorm som du selv nævner klør meget, men gør sjældent ondt. Det kan dog give ondt i maven. Kunne det være børneorm, må du igen snakke med din læge. Børneorm klør mest om natten.
Det jeg skriver nu virker måske lidt grænseoverskridende, men hvis nu du har ondt i numsern, fordi, der er nogen, der har gjort noget ubehageligt ved dig, så er det rigtigt rigtigt vigtigt, at du fortæller det til en voksen du er tryg ved, som kan hjælpe dig. Og hvis ikke, så glemmer du bare jeg har skrevet det ;-)
Passer med hård mave/forstoppelse - eller du tror det er mest sandsynligt, så start med at få godt gang i maven og hvis det ikke virker, ja så bliver du nødt til at gå omkring lægen, der kan kigge efter.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående svar til noget, så dit ubehag forhåbentligt går væk.
De bedste hilsner
Eva