pædofil mand
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hej. Jeg fik et opkald her i dag som var med hemmeligt nummer, det var en mand som sagde han et par gange havde skrevet til mig inde på arto og givet sig ud for at være 13 år, han sagde til mig i mobilen at han var 56 år og pædofil mand.
Så undskyldte han mig og begyndte næsten at græde, jeg anede overhovedet ikke hvad jeg skulle sige men kom til at sige at det var i orden.
Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre og jeg er lidt bange for hvor han har fået mit nummer fra eller om han vil prøve at kontakte mig igen. Kan ikke rigtig gøre noget fordi han ringede med hemmeligt nummer og jeg slettede opkaldet med det samme igen fordi jeg ikke anede hvad jeg skulle gøre ellers.
Håber i måske kan hjælpe eller råde med et eller andet?
knus

Svar:
Hej pige 19 år
Jeg kan godt forstå du blev lidt bange når en voksen mand som du ikke kender ringer til dig og siger at han er 56 år og pædofil.
Hvis han kontakter dig igen, syntes jeg du skal bede ham om at holde om med at ringe til dig. Hvis han så stadig ringer til dig, kan det være en god ide at få f.eks. din far til at ringe ham op. Det kender jeg flere børn og unge som har haft succes med - og hvor opkaldene efterfølgende er stoppet.
Hvis opkaldene fortsætter, vil jeg anbefale at du og dine forældre anmelder det til politiet.
Det er også vigtigt, at du får kigget dine webprofiler igennem. Arto, myspace, facebook, mymusic eller hvor du nu har en profil? Du kan være kommet til at skrive dit telefonnummer et og andet sted på disse websider og det kan være der fra han har dit mobil-nummer?
Håber du kan bruge rådene - og pas godt på dig selv derude på nettet....
På vegne af Ungdomscenteret, Århus.
Anni Marquard
Cyberhus medarbejder