Overvægtig eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Jeg er en 13 årig dreng og er meget i tvivl om jeg er overvægtig Jeg er 180 cm, og vejer 79 kg. Jeg har været igang med et vægttab og startede med at veje 90 kilo. Nu er jeg nede på 79 kilo men føler mig stadig overvægtig Mit bmi er på 24,4. Jeg har læst de fleste steder at hvis ens bmi ikke går over 25 så er man ikke overvægtig, men nogle steder står der at det er anderledes for teenagere/børn. Så det forvirrer mig også hvilken en jeg skal forholde mig til. Jeg har også læst en masse om bmi ikke er sandt fordi det ikke tager højde for muskelmasse. Jeg har også målt min muskelmasse, og den er på 33 kilo. Og gemmensnittet i min alder er ca 19 kilo. Så det får mig også til at blive i tvivl i om jeg faktisk er overvægtig eller om det er mit bmi der er helt forkert?? Mvh Anonym

Svar:
Hej og mange tak for dit gode spørgsmål :-)
Hvis dit BMI er 24,4, så er du pr definition IKKE overvægtig, og der er INGEN forskel på teenagere, sammenlignet med voksne. Man skal huske på, som du korrekt skriver, at BMI ikke tager højde for muskelmasse, så derfor er BMI ikke altid et godt mål for ens kropsvægt og sundhed.
Desuden tager BMI ikke højde for kropsvæsken. Derfor er BMI i min optik, IKKE altid et godt mål for om man er overvægtig eller ej.
Jeg synes man skal rose dig i første omgang for dit særdeles flotte vægttab, og i sidste ende, er det hvordan du ser dig selv i spejlet, der betyder allermest. Husk at BMI er et tal, og ellers kan man ikke bruge det til så meget andet.
Du har også en enorm flot muskelmasse på hele 33 kilo. Det kan fx dit BMI IKKE tage højde for.
Så konklusionen er, at du IKKE er overvægtig hvis vi skal kigge på dit BMI, og BMI gælder både for voksne og teenagere.
Desuden har du en flot muskelmasse, og et flot vægttab. Så kæmpe flot arbejde!
Mvh
Khaled