I tvivl om P piller

brevkassespørgsmål

I tvivl om P piller

brevkassespørgsmål af
Emilie
24 år
Oprettet 1 måned 2 dage siden

Hej med jer, Jeg fik for en uge siden fjernet min hormonspiral, pga smerter fra den. Jeg har haft den i ca 3,5 år og har egentlig været glad for den, som prævention. Inden jeg fik den fjernet snakkede min kæreste og jeg meget om brug af kondom osv, som prævention. Jeg har lyst til at give min krop en pause fra prævention og tilførelse af hormoner, men samtidig overvejer, jeg at starte på p-piller. Kondom fungerer egentlig fint for os, men min kæreste har ofte problemer med at holde penis stiv mens kondomet skal på, hvilket selvfølgelig påvirker os begge to. Han presser mig ikke til at jeg skal starte på p-piller, men jeg synes det er svært. Jeg vil gerne give min krop en pause, men jeg vil også gerne have en sexliv der fungerer. Har i nogle råd eller ideer til, hvad vi/jeg kan gøre? Kh Emilie

Svar:

Hej Emilie. Mange tak for dit spørgsmål.

Det lyder som om, du/I har gjort jer mange overvejelser omkring prævention. Jeg hæfter mig især ved, at du ønsker at holde pause fra hormonel prævention.

P-piller er måske så ikke den bedste løsning for dig, da de indeholder både østrogen og gestagen, hvilket giver et lidt højere indhold af hormoner end andre typer hormonel prævention. P-piller virker ved at østrogen hæmmer ægløsningen, mens gestagen gør slimen i livmoderhalsen uigennemtrængelig for sædceller og gør slimhinden i livmoderen tynd, så et æg ikke kan sætte sig fast. Der vil komme en menstruationslignende blødning, når man holder pause/tager piller uden aktivt indhold efter tre uger. Man behøves ikke at holde denne pause og man vil ikke bløde, hvis man lader være. De fleste vil efter 2-3 pakker opleve pletblødning og så anbefales det at holde 4 dages pause, da pletblødningen ellers vil fortsætte.

P-plastre og P-ring indeholder samme hormoner som P-piller og virker på samme måde. Plastret skal skiftes en gang om ugen, mens P-ringen sidder i skeden i 3 uger af gangen. Ved disse metoder slipper man altså for at skulle huske sin prævention hver dag, men får samme typer og mængder af hormon som ved P-piller.

Minipiller indeholder udelukkende gestagen og virker primært ved at gøre slimen I livmoderhalsen uigennemtrængelig for sædceller og slimhinden i livmoderen tynd. I højere dosis, hæmmer gestagen også ægløsningen. Minipiller skal tages ret præcist hver dag, altså indenfor 3 timer af det samme tidspunkt. Man holder ikke pause med minipiller, men tager dem kontinuerligt. Nogle kvinder bløder slet ikke på minipiller, nogle får pletblødninger og andre får regelmæssig menstruation.

P-stav indsættes under huden i overarmen, hvorfra den frigiver gestagen. Den virker derfor ligesom minipiller. P-staven virker i 3 år og er derfor en form for prævention, man ikke skal huske på i hverdagen.

Kobberspiralen er en hormonfri form for prævention, som virker ved at kobber er giftigt for sædcellerne og forhindrer, at ægget kan sætte sig fast. Man kan opleve en forværring af menstruationssmerter og kraftig menstruationsblødning, så den er ikke velegnet, hvis man har problemer med det i forvejen. Kobberspiralen virker i 5-8 år og koster ca. 300 kr., hvilket gør den til en meget billig form for prævention. Du skriver, at du fik fjernet din hormonspiral efter 3,5 år pga smerter. Jeg er derfor nysgerrig på, om det er smerter, du har haft igennem hele forløbet eller noget nyt, der er kommet til her til sidst. Og også, om du er blevet ultralydskannet hos din læge/gynækolog, da spiralen blev fjernet for at se, om spiralen saf forkert eller om der er en hel anden forklaring på dine smerter. Afhængig af svarene på ovenstående, kan du overveje at tage en snak med din læge eller en gynækolog omkring, hvorvidt det giver mening at forsøge sig med en kobberspiral.

Kondomet er også en hormonfri form for prævention, som oveni købet også beskytter imod kønssygdomme som den eneste form for prævention. Ulempen er dog, at det skal påføres inden penetration, hvilket nogle gange kan sætte en dæmper for stemningen, og det lyder lidt som om, at det sker for din kæreste og dig.

Til sidst er der den metode, man kalder "sikre perioder" - altså perioder i ens cyklus, hvor man ikke kan blive gravid. Man kan nemlig kun blive gravid i dagene omkring ægløsningen. Dog kan sædceller overleve i op til 5 dage i æggelederne, hvilket kan gøre det sværere at finde dette vindue helt præcist og dermed giver risiko for uønsket graviditet. Især hvis man har en uregelmæssig cyklus. Det er den mest upræcise form for prævention og kan kun anbefales, hvis man er okay med at risikere at blive gravid. I 2017 blev appen "natural cycles" CE godkendt som prævention af EU. Den bruger ens temperatur om morgenen samt andre oplysninger, man tastet ind, til at finde de sikre perioder. Jeg har personligt ikke nok kendskab til appen til at hverken kunne anbefale eller fraråde den, så hvis det er noget du kunne overveje, vil jeg anbefale dig at lave grundig research inden du kaster dig ud i det.

Så i sidste ende skal du gøre op med dig selv, hvad der vejer tungest for dig. Er det prævention uden hormon? Eller er det prævention, som er nemt? Det kan også være, at I i første omgang skal give jer selv lidt tid til at vænne jer til at bruge kondom og se, om det så bliver bedre med at bevare rensningen.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget og at du finder en god løsning.

Mange hilsner Line

lineds billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål