Overvægt...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har en kæreste, der er overvægtig og jeg kan mærke på ham at det går ham meget på. Jeg har snakket lidt med mine forældre om hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham, men de siger at de synes jeg skal sige til ham at han nok ikke skal spise mere til fx aftensmad. Men det har jeg bare lidt svært ved at sige, fordi jeg ved at han vil blive ked af det hvis jeg siger det. Han dyrker meget motion. 5 dage om ugen faktisk, men han tager stadig på. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe uden ham bliver såret. Er der overhovedet noget jeg kan gøre?

Svar:
Hej med dig!
Jeg synes først og fremmest at det er rigtig flot af dig, at du prøver at hjælpe din kæreste, og at du skriver til os for at få råd og vejledning. Jeg kan godt forstå det er rigtig svært for dig, at stå ved siden af, og ikke vide hvad du skal gøre for at hjælpe ham, uden han bliver ked af det.
Det kan være at din kæreste fortsætter med at tage på, fordi hans kost ikke er helt i orden. Det er vigtigt at der er en sammenhæng i hvad, og hvor meget man spiser i forhold til hvor meget motion man dyrker. Det er rigtig flot han han dyrker motion 5 gange om ugen. Når man dyrker meget motion har man også brug for mere energi, og vi får energi fra maden. Men det er stadig vigtigt at det er en god energi man får, altså energi fra sund mad. Den energi man får fra usund mad er ofte alt for stor, og svær at komme af med igen, og derfor kan man tage på.
Du kan prøve at snakke med din kæreste, om det kunne være noget han har lyst til at tale med nogle voksne om. Det kunne for eksempel være egen læge eller sundhedsplejerken på skolen, der også ved noget om hvordan kost og motion hænger sammen. Han er også meget velkommen til at komme forbi chatten her på Cyberhus. Det er et godt sted at forklare nogle voksne om sine problemer.
Det jeg synes du kan gøre som kæreste, er at være en støtte for ham, og være der for ham når det er svært. Jeg synes altså, du skal fortsætte som du har gjort indtil nu :-)
Mange hilsner
Line