Voldtægt eller ej?

brevkassespørgsmål

Voldtægt eller ej?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Som 14-årig var jeg udsat for noget som jeg faktisk er blevet mere og mere i tvivl om, om det overhovedet var voldtægt eller ej. Det var en aften hvor jeg sad og snakkede med en 19 årig, da begyndte han pludselig at røre ved mig. I starten var der ikke så slemt, så jeg lod mig ikke gøre modstand. Lidt senere begyndte det så at blive mere hvor han ville have sin penis ind i mig. Jeg prøvede at skubbe ham væk, men det var ikke som om at det påvirkede ham, for han blev ved med at presse sig ind til mig. Han nåede at få hans penis ind i min anus, dog ikke skeden, men er alligevel i tvivl om, om man på den måde også kan kalde det voldtægt? Der blev ikke brugt VOLD, kun det at jeg prøvede at få ham væk uden held. Håber på svar fra jer..

Svar:

Hej

Det er godt, at du skriver til os.

Ud fra det du beskriver, er der ingen tvivl om, at du har været udsat for et seksuelt overgreb. Den 19-årige fyr har tvunget dig til sex mod din vilje. Selv om han ikke var direkte voldelig, forsøgte du at skubbe ham væk, og han kan ikke have været i tvivl om, at det var mod din vilje. Du var også under 15 år – den seksuelle lavalder - da det skete og det var derfor forbudt for den 19-årige at have sex med dig. Han har altså på flere måder gjort noget ulovligt.

Har du fortalt dine forældre eller nogle andre voksne om, hvad der skete? Selv om det kan være svært, er det vigtigt, at du fortæller nogen om, hvad der er sket. Du må også meget gerne skrive til mig igen, og fortælle lidt om hvordan du har det, eller om der er noget jeg kan hjælpe dig med.

Mange hilsner