voldtægt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. det var en aften hvor jeg var til håndboldt. jeg blev nød til at vente på en bus så klokken blev der hen mod 22:00. og ventede ved busstoppestedet. da en mand kom forbi mig og begynde og rave på mig, jeg sage han skulle stoppe men han ville ikke. han lød meget fuld men han begynde og kysse mig og tage min jakke af. jeg slo ham og løb. jeg blev ved med at løbe selv om jeg ikke kunne få luft til jeg kom hjem. jeg var heldigvis alene hjemme. jeg har ikke snakket med nogen om det. og det er stadi et godt stykke tid siden . men det er som om det sidder i mig stadi, jeg er bange hver aften og jeg er stoppet til håndbold. hverdag efter skole tager jeg hjem med det samme og låser mig ind på mit værelse. hvordan kan jeg få min hverdag til at fungere igen? :I

Svar:
Kære Pige 15 år
Tak for din mail. Det er rigtigt godt at du skriver, selvom jeg ved at det er svært for dig at snakke med nogen om det.
Det er helt almindeligt at være bange for at fortælle andre om, at man har været udsat for et overgreb, fordi det kan være svært at overskue konsekvenserne af det. Nogen synes også at det er pinligt fordi skam og skyldfølelser er en del af det normale reaktionsmønster. Du skal dog vide at det på ingen måde er dig, der har noget at skamme dig over – og det vil derfor være rigtig godt hvis du får fortalt om det, der er sket til nogen, som du kender og stoler på. Det kan være dine forældre, din lærer eller en anden bekendt, som du har tillid til. Det er vigtigt at du får hjælp til at bearbejde det, der skete for dig den aften. Det er naturligt at være bange for situationer og steder, som minder en om det der er sket og det er klart at du er bange for at tage til håndbold igen. Dog er det netop derfor vigtigt at du får åbnet op i forhold til det der er sket, så du kan komme tilbage til at leve dit ungdomsliv. Det er vigtigt at du ikke kommer til at tro at du skal klare det hele selv.
Med Venlig Hilsen Elena Madsen