var det voldtægt eller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
jeg er en homoseksuelfyr på 22 år og jeg så en gang en fyr da ejg var hvad 18 år vi havde lavet en aftale om han godt måtte binde mig og så bolle mig men stadig hvis jeg sagde stop var det stop men det gjorde han bare ikke og siden hen har jeg tit tænkt var det voldtægt eller var jeg selv uden om det håber i vil svare mig

Svar:
Hej
Mange mennesker, der bliver udsat for seksuelle overgreb har som dig tanker om, hvorvidt det var deres egen skyld. Du spørger, om det du var udsat for kan kaldes voldtægt. Definitionen på voldtægt lyder sådan her :
”Den, der tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om vold, straffes for voldtægt med fængsel indtil 8 år. Med vold sidestilles hensættelse i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen”
Der er ikke tvivl om, at du har været udsat for et overgreb og jeg vil også mene, det kan defineres som en voldtægt, da du jo klart gav udtryk for at du ønskede at han skulle stoppe, hvilket ikke blev respekteret. Eftersom du var bundet havde du ikke mulighed for at gøre modstand.
Hvis du i dag har reaktioner på overgrebet og oplever det fylder, synes jeg du skal søge hjælp til at få det bearbejdet.
Du må meget gerne maile eller ringe til mig, så jeg kan hjælpe dig med at undersøge, hvilke muligheder du har afhængigt af, hvor i landet du bor.
Mange hilsner
Rikke