var det voldtægt?

brevkassespørgsmål

var det voldtægt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej jeg har lige et spørgsmål som jeg håber i ville svare på. Jeg var sammen med en dreng ja i ved hvad jeg mener, jeg kendte ham udemærket godt og sådan. Men altså vi lå der og så sagde jeg til sidst nu har jeg ikke lyst mere fordi det gik over stregen, men han blev ved og ved og forstod ikke at jeg sagde nej. Han sagde kom nu lidt mere og trykkede ned i mig så jeg ikke kunne komme fri. Kaldes det mon voldtægt eller hvad var det. Det var nemlig ikke særlig rart på nogen måde.

Svar:

Hej

Jeg er ked af at høre om den situation, som du har været udsat for. Jeg synes ikke det lyder som en spor behagelig oplevelse!

Der er findes flere typer af seksuelle overgreb, men voldtægt (som er én type af de seksuelle overgreb) bliver ofte opfattet som den alvorligste krænkelse. Voldtægt er, når en mand eller kvinde tvinges til sex. Dansk straffelovgivning har derudover som kriterium, at offeret skal have været udsat for vold eller trusler om vold, for at det seksuelle overgreb kan betragtes som en voldtægt.

Når vi hører om voldtægt i medierne eller ser et overgreb på film, er det ofte et overfald i en park midt om natten - et overfald hvor gerningsmand og offer ikke kender hinanden. Denne type af overgreb er dog temmelig usædvanlig. Det er mere almindeligt, at gerningsmanden kender den ramte, måske er de venner eller kærester, måske har de mødt hinanden til en fest eller i byen.

Så ja, jeg vil mene du har været udsat for et seksuelt overgreb - men om det er voldtægt ifølge straffelovgivningen ved jeg ikke. Uanset, så lyder det til at være en krænkelse af dine grænser, og det er ikke i orden! Når man siger nej, så skal den person man er sammen med selvfølgelig lytte - dette ligegyldig hvornår i forløbet man siger fra. Det lyder heller ikke til at du har det godt med hændelsen, så måske du har behov for at snakke med nogen? Måske din mor eller en nær veninde? For dét der er vigtigt er jo også hvordan du går og har det, og måske en snak med én du har tillid til kan hjælpe dig. Du kan også henvende dig til din egen læge, som kan henvise til en privatpraktiserende psykolog (sygesikringen betaler lidt over halvdelen af psykologens honorar).

Jeg håber du har det godt, og du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

Mvh. Anja