Værste oplevelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. I går tog jeg ud til en dreng som jeg aldrig havde mødt. han bor to timers bustur fra mig. jeg tænkte at intet kunne gå galt. I starten var det hyggeligt og sådan noget, men så kom hans venner som havde røget hash. Ham drengen ændrede sig fuldstændig da de kom. Jeg ville gerne sove men de sagde at de kunne ville lade mig sove hvis jeg havde en trekant med ham og hans ven. Jeg blev ved med at sige nej og at jeg ikke havde lyst til at have sex med ham den anden. Så gik de så mens jeg lå inde på hans værelse. Pludselig kom ham drengen ind og tog mit tøj af. Jeg gjorde ikke imod, men havde det meget grænseoverskridende. Efter vi havde haft sex lidt tid kom hans ven ind og sagde vi skulle køre over til nogen af deres venner. Jeg havde virkelig ikke lyst men de sagde at jeg ikke havde andet valg overhovedet. Så kom vi ud til et hus hvor der kun var drenge. Jeg stod lidt og snakkede med dem i starten, men jeg frøs så satte mig ind i bilen. Mens jeg sad derinde hørte jeg at de sagde de værste ting om mig. Sådan "hvor har i samlet hende op henne?" Og at de ville voldtage mig og slå mig og sætte mig af i en grøft. Jeg begyndte så at græde fordi jeg blev bange og ikke vidste hvor jeg var eller hvordan jeg skulle komme hjem. Jeg hørte også at ham jeg skulle over og besøge, sagde til drengene at han bare ville køre en joke på mig og sige jeg kunne sove hos ham, men at han ikke ville have mig til at sove hos ham. Jeg ringede grædende til min mor og fortalte det hele og om hun kunne hente mig. Jeg blev kørt hjem til ham drengen og hentede mine ting og blev sat af ved byens rutebilstation og ventede på min mor. Jeg får det meget dårligt med mig selv når jeg tænker over hvad jeg har gjort, og udsat mig selv for. Jeg er normalt ikke sådan en type, men har aldrig følt mig så magtesløs. Jeg er så flov over det, også at jeg ikke fortalte mine forældre hvor jeg var. Hvordan skal jeg nogensinde komme over det her?

Svar:
Kære dig
Først og fremmest er jeg rigtig ked af at høre hvad der er sket med dig. Det lyder som en meget ubehagelig og skræmmende oplevelse du har været udsat for. Det var godt at du fik ringet til din mor, selvom jeg kan forestille mig, at det sikkert også har været svært, at skulle fortælle hende hvad der var sket.
Det er ikke ok at du er blevet truet, og tvunget til at have sex mod din vilje. Hvis man skal have sex, skal begge parter være helt enige om det, og det skal føles trygt og rart. Hvis den ene ikke har lyst til sex, skal det altid respekteres – uanset hvad der er sket inden. Jeg kan forestille mig at du har følt dig rigtig bange og utilpas, ved at være et fremmed sted med nogen du ikke kender, og som har en så grænseoverskridende og krænkende adfærd. I den slags situationer kan man blive så bange, at kroppen bliver lammet, og at man mister evnen til at reagere på det der sker. Det at du har været alene, og at flere drenge taler om hvad de vil gøre med dig, er i den grad med til at forstærke angsten og usikkerheden for hvad der kan komme til at ske.
Bagefter sådan en oplevelse kan der komme forskellige reaktioner på det der er sket, som du måske har brug for hjælp til at håndtere? Ofte kan man være forvirret og føle kaos, og måske har du selvbebrejdelser og tænker at det hele var din egen skyld. Man kan have svært ved at sove og have rigtig mange tanker om det der er sket eller billeder der dukker op i hovedet og som gør en ked af det og bange, selvom man er kommet i sikkerhed igen.
Det er vigtigt, at du har mulighed for at snakke med nogen om det hele – måske kan du tale med dine forældre om at du har det rigtig svært med det hele?
Derudover kan du få gratis psykologhjælp på et af de 10 voldtægtscentre, der ligger rundt om i DK. På vores hjemmeside www.voldtaegt.dk, kan du se hvilket center der ligger tættest på dig og deres tlf. nummer. Hvis du kontakter et voldtægtscenter, vil det være en god ide at du snakker med dine forældre om det, da du er under 18 år, og de derfor skal give lov til at du kan snakke med en psykolog. Jeg kan forestille mig, at dine forældre også synes det kunne være en god ide, at du får noget hjælp til at bearbejde det der er sket, så du kan komme videre igen.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller hvis jeg skal hjælpe dig videre. Håber du kan bruge svaret til noget.
Mange hilsner
Birgitte Rosenkilde
Psykolog
Center for Voldtægtsofre
Aarhus Universitetshospital