tjek
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med jer... Jeg ved ikkehelt, hvordan jeg skal starte, for det er lidt pinligt... Men altså... Her i sommerferien var jeg ude for noget! Jeg er ikke i stand til at skrive det med ord, men I kan regen ud, hvad der er sket, når mit spørgsmål kommer. Jeg skriver, fordi jeg ikke ved, hvor jeg kan gå hen og blive tjekket? Altså jeg er heldigvis ikke gravid, da jeg efterfølgende har haft min menstruation.. Men jeg tænker mere sådan på sygdomme. I starten tænkte jeg, at jeg helst ville klare det hele selv, men uvisheden om, om jeg muligvis er blevet smittet med noget er ved at drive mig til vanvid:/ nårhja, jeg glemte selvfølgelig at sige, at jeg helst ikke vil til egen læge.. Er der ikke et andet sted, man kan gå hen? Undskyld forstyrrelsen! Mvh Lille mig

Svar:
Kære pige på 18 år
Tak for dit spørgsmål. Det er vigtigt at du tager til egen læge, som kan hjælpe dig med at undersøge om du har fået overført nogle kønssygdomme. Det er helt normalt at føle skyld og skam efter et overgreb, men du skal vide at det på ingen måder er pinligt, det der er sket. Det er ikke din skyld og det er vigtigt at du ikke kommer til at gå med oplevelsen alene. Har du mon fortalt om det til nogen du kender godt og stoler på? Det kan også være en god idé at tale med en psykolog om det, der er sket, da det kan være en vanskelig tid for dig lige nu. Du er meget velkommen til at ringe herind på tlf. 89  49 48 35, så vi kan hjælpe dig med at undersøge muligheder for at du kan få hjælp til at bearbejde det, der er sket. Det er også en mulighed at tale med din egen læge og derigennem få en henvisning til en psykolog i nærheden.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget ellers kan du altid skrive igen,
Mvh Elena Madsen