Seksuel udnyttelse af 13 årig
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære Brevkasse. Jeg skriver fordi da jeg var 13 år gammel, begyndte jeg at chatte på jubii chatten. Jeg var ensom og blev mobbet, og jeg følte jeg måske havde chance for at finde nogle venner online. Jeg mødte en mand på jubii. Han var 45 år gammel. Igennem 3 år, snakkede vi sammen. Jeg vidste ham migselv nøgen på webcam, og han viste sig selv. Han ringede til mig, og snakkede frækt til mig. På et tidspunkt aftalte vi, at vi skulle mødes og have sex. I bytte ville han give mig 10.000 kr. Jeg fortrød dog, og skrev til ham han skulle blive væk. Han blev rasende. Vi snakkede ikke sammen i 2 mdr. Så startede det igen. Vi lavede aftalen igen, men igen aflyste jeg. Vi begyndte at snakke igen, ligesom sidst. Vi mødtes tilsidst, og han ville gerne have mig med ud og køre i hans varevogn. Jeg afviste dog, og havde ringet nogle drenge op, uden han vidste det, som kom. Han sagde senere han havde fået kræft, og at han ville dø. Jeg har ikke snakket med ham siden. Jeg kiggede så forleden min msn profil, og så at han for 3 dage siden var blevet venner med en. Jeg tjekkede hendes profil. Hun lignede ikke en som var en dag over 14. Jeg begyndte at tjekke flere af hans venner. Alle jeg så, var unge piger, omkring 13-15 år. Jeg væmmes virkeligt. Kan jeg gøre noget? Jeg har ikke længere samtalerne. Jeg er ikke ked af det. Jeg føler at når jeg ser tilbage, føles det som at kigge i et billedealbum af et andet menneskes liv. Men jeg vil ikke have at andre piger går det samme igennem som mig. Hvis jeg meldte det, med så stærke anklager, ville man så ikke undersøge det? Jeg håber virkeligt i kan hjælpe mig. M.V.H Cæcilie

Svar:
Hej Cæcilie
Da dit spørgsmål handler mere om hvad du skal stille op med den viden du har om nogle overgreb der måske foregår på andre og ikke så meget i forhold til dig selv har jeg tilladt mig at give dig et svar istedet for at sende det videre til psykologerne på Center for voldtægtsofre. Håber det er okay med dig.
Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes du er en super sej ung kvinde. Du var en sej og modig pige dengang du var 13 fordi du turde holde fast i din egen vilje og sige fra, og nu er du en sej kvinde fordi du bekymrer dig for de andre unge piger og gerne vil hjælpe så de ikke bliver udsat for det samme som dig. Det er præcis handlinger som den du gør nu der kan være med til at stoppe overgreb på børn og unge.
Jeg synes helt sikkert du skal gøre noget. Både for de unge pigers skyld som han nu har kontakt til, men også for din egen fordi jeg kan fornemme at din bekymring fylder en del for dig.
Det han dengang gjorde i forhold til dig er uden tvivl ulovligt. Selvom der ikke skete noget er det i sig selv ulovligt for ham at tilbyde dig penge for sex, når du er under 15 år som du var dengang. At han tidligere har gjort sådan mod dig beviser selvfølgelig ikke at han er i færd med at gøre det samme mod de piger han er venner med på msn nu. Men det gør i hvert fald din bekymring helt og aldeles rimelig.
Derfor synes jeg det bedste du kan gøre er at kontakte politiet og spørge dem til råds. Fortæl præcis som du har gjort her i brevkassen at du er bekymret for de piger han har kontakt til nu på baggrund af de oplevelser du selv har haft med ham for nogle år siden. Så er det op til politiet at undersøge sagen nærmere.
Der er selvfølgelig også den mulighed at du elv forsøger at kontakte de unge piger og advare dem, men jeg synes det er et meget stort ansvar for dig at stå alene med, så jeg vil helt klart opfordre dig til at kontakte politiet som det første og høre hvad det mener du kan gøre.
Som en lille sidekommentar vil jeg gerne fortælle dig at du faktisk også selv kan anmelde ham i forhold til dine egne oplevelser med ham for år tilbage. Det kan du gøre op til 10 år efter du er fyldt 18 år. Jeg ved godt at det ikke er derfor du henvender dig, men jeg synes alligevel du lige skulle vide det.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian