Psykopat

brevkassespørgsmål

Psykopat

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej, min bedste veninde, bliver chikanieret af en gift mand som har 5 børn. Han er anden etnisk baggrund, han vil have sex med hende og giver hende trusler hvis hun ikke gøre det slår han sig selv ihjel, han har op til flere gange begåt selvmordsforsøg, og landet på hospitalet. Han truer hende med kniv og knytnæver og at han voldtager hende eller slår hende ihjel. Han laver pshygisk terror på hende, hun kan snart ikke mere, hvad end hun gør om at stoppe ham hjælper ikke og når hun går til politiet, gør de ikke noget, fordi de synes ikke det er seriøst nok, de siger hun skal få sig en advorkat, men hun er på su hun har ikke penge til det. Ingen ved hvad vi skal stille op med denne mand, det går udover hendes familie og nærmeste, det gør ondt på mig at hun skal gå igennem dette, så jeg håber virkelig i kan hjælpe og komme med råd til hvad man kan gøre, hun har også været slået af ham. Håber i vil hjælpe

Svar:

Hej Anonym

Det er godt nok en ubehagelig situation din veninde står i og jeg kan godt forstå du gerne vil hjælpe hende. Som jeg umiddelbart læser dit spørgsmål så er der tale om trusler, og ikke fysisk voldeligt eller seksuelt overgreb. Derfor har jeg valgt ikke at sende spørgsmålet videre til Center for voldtægtsofre, men give dig et hurtigt svar selv, med en henvisning til hvor jeg mener hun kan få noget hjælp.

Først vil jeg lige starte med at sige at jeg synes at din veninde har gjort det helt rigtige ved at kontakte politiet. Og det synes jeg faktisk også du skal råde hende til at blive ved med. Jeg ved godt at de allerede har sagt til hende at de ikke kan hjælpe, men jeg synes det er vigtigt at hun bliver ved med at ringe hver gang ham fyren truer hende. Om ikke andet så for at hun kan dokumentere hvor meget hun gjort for at få hjælp, og hvor ofte det sker...og hvad det er der sker. Hvis hun ikke allerede gør det vil jeg også råde hende til, så vidt det er muligt,  at gemme noget bevis for hvordan det er han truer. Altså gemme sms, mails, breve, telefonsamtaler og lign.

Dernæst synes jeg selvfølgelig også det er vigtigt at hun får noget mere hjælp. Her vil jeg foreslå hende at kontakte Dansk Anti-stalking Forening netop forsøger at hjælpe mennesker der er udsat for præcis det din veninde oplever. Du kan læse mere om foreningen her, og du kan kontakte deres tlf rådgivning her

Jeg håber din veninde finder frem til hjælpen, og at de ting hun oplever med den her fyr snart får en ende, for det er bare slet ikke rimeligt.

DeBedsteHilsner

Niels-Christian - Koordinator i Cyberhus

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål