projekt opgave
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej anja og elena er seksuelle overgreb det samme som voldtægt.? jeg vil gerne vide det pga. vi har om det i et projekt. og hvor meget straf man får for at voldtage en.? og får man straf for at lave et overgreb.?

Svar:
Hej med dig
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om seksuelle overgreb er det samme som voldtægt. Ordet seksuelle overgreb bliver ofte brugt ret bredt og derfor kan det være svært at finde ud af, hvad det egentlig dækker over. Fx bruger nogle betegnelsen i forbindelse med børn, som er blevet udsat for seksuelt misbrug. Man taler også om seksuelle overgreb, når der har været en seksuel kontakt, som har været grænseoverskridende, men hvor der ikke har været tiltvunget samleje.
Den juridiske definition på voldtægt beskriver voldtægt i forbindelse med at en gerningsmand har tiltvunget sig samleje med volde eller trusler om vold, men uden for juraen kan man godt tale om voldtægt, når en person er blevet tvunget til samleje imod hans eller hendes vilje. Uanset om der er tale om voldtægt eller seksuelle overgreb, medfører det ofte alvorlige konsekvenser for den, det er gået ud over og reaktionerne er ofte de samme.
Hvis sagen kommer for retten, kan gerningsmanden godt blive idømt en straf som kan variere fra enkelte måneder op til flere år. Desværre sker det ofte at man ikke kan finde beviser nok til at lave en retssag, da der oftest mangler vidner til at bekræfte hændelsen, hvorfor mange gerningsmænd går fri. Man kan også blive straffet for voldtægtsforsøg eller for andre former for seksuelle krænkelser. Held og lykke med opgaven!
Mvh Elena Madsen