Nyt spørgsmål om hvad jeg skal gøre
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg har skrevet ind til jer den 02/07/2013, min titel hed: Hvad skal jeg gøre og handlede om min storebror.......
Jeg har ikke sagt det, til mine forældre endnu, og kan ikke få mig selv til det. Men nu er jeg kommet på efterskole, og er begyndt at snakke med en lære, om noget af det, jeg har været i gennem. Har ikke sagt det om min storebror, til hende jeg snakker med, da jeg er bange for, at hun måske havde en pligt til at, melde min bror eller sige det til mine forældre. men jeg var hjemme en dag, og sagde til min mor at, jeg var begyndt at snakke med en lære, oppe på min efterskole og sagde at vi snakkede om det jeg havde vær igennem, så spurgte hun mig, om jeg havde sagt det med min storebror og jeg svarede nej, men jeg havde tænkt på at sige det. Hvortil hun svarede at, hun ikke syntes, at jeg skulle sige det til hende jeg snakkede med og selvfølgelig spurgte jeg, hvorfor jeg ikke måtte og hun svarede, at det var fordi hun var bange for at, han kunne blive meldt for det.....
Jeg ved at hvis jeg siger det og han bliver meldt, eller at min far finder ud af, at jeg stadig har det svært med det, så vil han forsvare mig, da jeg er fars lille pige. Men jeg ved også, at min mor vil forsvare min storebror også ved jeg, at de vil blive uvenner over det og det vil jeg ikke kunne holde til.
Så jeg ved ikke om jeg skal sige det, til hende jeg snakker med oppe på min efterskole, fordi jeg ved at det vil hjælpe mig, at snakke om det. Men hvad nu hvis hun bliver nød til, at sige det til mine forældre, eller bliver nød til at melde det?
Så skal jeg sige det, eller holde det for mig selv? For vil ikke skabe problemer for min bror, da han jo stadig er familie og fordi jeg ved det vil skabe problemer i min familie.

Svar:
Kære ”hvad skal jeg gøre”
Hvor er det dejligt at høre fra dig igen – og virkelig skønt at høre, at du er kommet på efterskole og har fået tillid til en lærer og taler med nogle om, hvordan du har det. Der er noget virkelig anstrengende og ensomt over at gå og have en masse følelser og tanker inden i, uden at have nogle at dele dem med – og ind imellem er det netop det, at man er helt alene med det der er svært, som gør, at det til sidst bliver helt umuligt at holde ud.
Derfor er jeg rigtig glad for, at du taler med nogle om, hvordan det er for dig og om alle de ting, du har oplevet. Sidste gang du skrev ind var der slet ikke nogle, du kunne dele ting med, og det lød som om det var for tungt for dig at gå med så meget inden i. Mit svar på dit spørgsmål om, hvorvidt jeg synes, du skal fortælle din lærer det med din bror, er i tråd med det – så JA, jeg synes helt klart, du skal fortælle din lærer om det. Jeg tror det vil være en lettelse for dig at snakke med nogle udenfor familien om det, der er sket, og jeg tror, det kan være med til at gøre, at du får det bedre med dig selv. Jeg forstår godt dine bekymringer i forhold til om det kan skabe splid i din familie og din bekymring for din bror – og samtidig tænker jeg, at det er dine forældres ansvar at sørge for at tale ordentlig sammen om det, der er sket og sørge for, at det ikke bliver til en uenighed mellem dem. Det kan ikke være dit ansvar at sørge for, at de kan finde ud af det – det er altså deres ansvar. I forhold til din bror tænker jeg, at det gør en forskel, at han ikke længere gør den slags ting ved dig og jeg forestiller mig, at din lærer vil tale med dig og lytte til dig i forhold til om og hvad, der skal stilles op med situationen.
Du har været så plaget af det, der er sket – og inden i mig er der overhovedet ingen tvivl om, at du selvfølgelig skal tage imod den chance det er, at der er en person, som lytter og som du har tillid til. Jeg håber, at du finder modet til at dele det med din lærer så det bliver muligt for dig at komme videre i dit eget liv.
Giv endelig lyd igen, hvis du har lyst.
Kærlige tanker og hilsner
Anja