Min far tager på mine bryster og slår mig.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus. Det er fordi at min far han slår mig og har taget på mine bryster 4 gange. Nu har jeg fortalt det til min veninde, men vi ved ikke rigtigt hvad vi skal gøre, så vi tænkte på om vi kunne få nogle gode råd her?. Ihvertfald har vi tænkt på at sige til Kommunen eller politiet, jeg vil ikke fortælle det til min mor, fordi jeg ser nemlig ikke hende så tit. Men jeg er heller ikke så meget for at sige det til politiet Hilsen Pigen som har stærkt brug for hjælp.

Svar:
Hej Pige som har stærkt brug for hjælp
Det er rigtig godt, at du søger råd til de her problemer med, at din far slår dig og tager dig på brysterne. Først og fremmest synes jeg, at det er flot, at du overvejer at gå til kommunen eller politiet, for det fortæller mig, at du godt ved at din far ikke må slå dig eller tage dig på brysterne.
Den næste ting er, at jeg synes det er et stort skridt, at du har fortalt det til din veninde. Det må have krævet mod og mange tanker.
Nu overvejer du så, hvad I skal gøre og har ikke meget lyst til at fortælle det til din mor og er ikke meget for at sige det til politiet.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide noget mere om dit forhold til din mor. F.eks. hvordan tror du at hun ville reagere, hvis hun vidste, at din far slår dig og tager dig på brysterne? Jeg overvejer, om hun ville blive bekymret og sørge for at være den, der kontakter kommunen. Måske ville hun blive glad for, at være den person, som hendes datter har tillid til og stoler på, når noget rigtig alvorligt sker?
Når jeg læser dit brev, forstår jeg det også som om, at du gerne vil høre lidt mere om, hvad du kan gøre. Derfor vil jeg fortælle dig lidt om nogle af de handlemuligheder du har.
Nogle gange er det rigtig rart, at få hjælp til at kontakte kommunen, hvilket du f.eks. kan få hos en lærer eller pædagog, som du er glad for og er tryg ved. Det du så skal gøre er at fortælle den lærer/pædagog, hvad det er din far gør. Måske vil det hjælpe dig at skrive det ned og give papiret til læreren/pædagogen, hvis du synes, det er svært at få det sagt. Når du har fortalt det til læreren/pædagogen, skal han/hun reagere og lave det, som hedder en underretning, hvilket er en henvendelse til kommunen om, at der sker rigtig bekymrende ting hjemme hos din far.
Hvis der nu ikke er en lærer/pædagog eller anden voksen, som du mener, at du kan fortælle det til, kan du også selv gå til kommunen. Du kan ringe til socialforvaltningen i din kommune og bede om at tale med en sagsbehandler. En sagsbehandler er en, der er ansat til bl.a. at hjælpe unge som dig, der ikke har det godt derhjemme, som bliver slået og udsat for seksuelle overgreb. I nogle kommuner har de også en døgnkontakt, hvilket du vil kunne se på deres hjemmeside. Sådan en døgnkontakt har åbent, når kommunen ikke har og tager sig også af unge, som er udsat for de ting, du er.  Det er lidt svært, at gøre det mere konkret, når jeg ikke kender din kommune, så jeg vil foreslå dig at chatte, ringe eller skrive en e-mail til AlbaHus, så kan vi hjælpe dig videre i forhold til, hvordan du kontakter din kommune.
I AlbaHus kan du altid skrive ind og få yderligere rådgivning om dine handlemuligheder og måske kan AlbaHus også hjælpe dig med at finde frem til, hvad der er den rigtige løsning for dig.
Venlig hilsen Lone