at komme viderer
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej cyberhus
Er usikker på om jeg skal stille mit spørgsmål i denne brevkasse, men har valgt denne, da det er en voldtægt der har skabt problemet.
Li til info. Som 15årig blev jeg voldtaget, jeg har ret meget hukommelsestab ang. Voldtægten. Det eneste jeg huske klart og tydeligt, er at jeg blev tvunget til at ride ham og at det gjorde rigtig ondt.
I dag har jeg så en kæreste som jeg er rigtig glad for, vi har ikke de store problemer ang. Sex, dog kan jeg ikke ride ham fordi jeg bliver bragt direkte tilbage til voldtægten af det og får det rigtig dårligt bagefter.
Min kæreste savner meget at jeg rider ham og jeg bliver meget ked af, at jeg ikke kan gøre det for ham, men kan bare ikke overvinde frygten og voldtægten i denne situation.
Har i nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at arbejde med det? For vil så gerne kunne det for hans skyld.
Venlig hilsen c

Svar:
Kære C
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. De problemer man kan opleve efter et overgreb kan vise sig på mange forskellige måde, bl.a. i ens sexliv. Du beskriver, at når du sidder oven på din kæreste ved sex, så blive du ligesom bragt tilbage til overgrebet.
Denne oplevelse af at blive bragt tilbage til overgrebet, kan man kalde for ”flash back”. At du får et flash back kan tyde på, at der er dele af overgrebet du ikke har fået bearbejdet. Det der sker ved et flash back er, at man ryger ind i fortiden og rent følelsesmæssigt kan have en oplevelse af, at det er lige nu, at overgrebet sker. På en eller anden måde glemmer hjernen i det øjeblik, at man er i nutiden og at det ikke er nu overgrebet sker.
Min umiddelbare tanker er, at hvis du oplever ubehag ved at sidde ovenpå din kæreste ved sex så skal du lade være, fordi du kan være med til at forstærke den negative oplevelse. Der er ikke nogle særligt effektive råd til hvordan man undgår disse flashbacks. Du kan prøve at minde dig selv om den nutid du er i f.eks. ved fastholde din opmærksomhed på, at det er din kæreste du er sammen med og ikke ham der lavede overgrebet. Jeg tvivler dog på, at dette vil være nok.
Hvis det er meget vigtig for dig, at kunne sidde ovenpå, så vil jeg anbefale dig, at du tager kontakt til et af vores centre for voldtægts ofre. Alle centre tilbyder sexologisk behandling og det kan være, at du har brug for noget professionel hjælp til at lindre dine flash backs. Jeg ved ikke hvor du bor i landet, men du kan prøve at se på vores hjemmeside www.voldtaegt.dk og finde det center der ligger nærmest dig. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Maria