at komme vider
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hey til dig. for ca. 3 år siden havde jeg sex for første gang, desværre var det en meget grov voldtægt som jeg den dag i dag stadig psykisk slæber rundt på. det var en voldtægt som kunne ha kostet mig livet hvis jeg ikke af mig selv var gået i chok og blevet "lammet" i kroppen. for at opsumere kort hvad der skete: jeg var udsat for vold, voldtægt og psykisk vold. siden det skete har jeg prøvet mange ting for at få det bedre, problemet er bare at jeg er et så F****** stolt menneske så har svært ved at få beabejdet mine inderste tanker og følelser omkring oplevelsen! jeg har prøvet alm. psykolog, coach og har været til en række samtaler på voldtægtscenteret i Århus ved Elena. men voldtægten ødelage min tillid til andre mennesker, så fik ikke det optimale ud af alle de samtaler jeg har haft med mennesker der ville hjælpe mig. her er så mine tanker og spørgsmål: jeg er bange for at voldtægten har ødelagt mine mulighed for at tage et menneske så tæt ind på livet af mig at jeg vil kunne blive rigtig forelsket. når der er ved at opstå et forhold mellem en fyr og mig selv bliver jeg så angst for det at jeg gør alt for at annulere de evt. følelser der var eller kunne komme... jeg vil virkelig gøre alt for at kunne komme til at stole på folk igen og kunne give mig hen til den fysiske del af et forhold eller one night stand. mine tanker om sex er også så langt fra realistiske som de kan komme! jeg er panisk angst for kærlig sex hvis man kan sige det sådan, one night stand er lidt nemmer da mine følelser ikke skal indvoldveres på samme måde, og ville så gerne kunne slippe angsten og få mig en kæreste, men håbet er ved at slippe op for mig, håber en af jer kan give mig lidt håb igen. vh. charlotte

Svar:
Kære Charlotte
Tak for din mail. Det lyder som om, du helt forståeligt, stadig har en del at kæmpe med efter det overgreb, du har været udsat for. Men jeg lægger også mærke til, at du er meget bevidst om, hvad der er svært for dig, og har et enormt stort ønske om, at det skal blive bedre. Det har utrolig stor betydning, når man vil ændre på noget, så derfor er du allerede godt i gang. Nogle gange er det flere forskellige forløb, der skal til, før man synes at man er i stand til at leve sit almindelige liv igen. Har du mon mod på og mulighed for at opsøge en psykolog igen?
Du må meget gerne skrive til min mail rikkebak@rm.dk eller ringe til mig på centeret for voldtægtsofre hvor jeg arbejder. Vi har tlf. 89 49 47 63, så jeg kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder, der er.
Held og lykke med det – og husk på, at nogle af de allersværeste skridt har du allerede taget.
Mange hilsner
Rikke