Jeg lever stadig i frygten
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kære Brevkasse. For 2½ år siden, var jeg ude for et seksuelt overgreb. Jeg havde haft en kæreste i et halvt år, spm jeg i dette indlæg kalder for K... Han var egentlig ikke særlig sød, men jeg havde brug for de komplímenter han var rigtig god til at give mig, da jeg ingen opmærksomhed eller omsorg fik hjemmefra. Når jeg var hjemme hos K skubbede han mig ofte ned i sengen, satte sig på mig, holdt mig fast og jeg fik ikke engang lov til at gå på toilettet. så efter et halvt års forhold med ham, gjorde jeg det forbi. Nogle måneder efter, hvor han konstant skrev, sagde jeg at hvis han ville snakke, kunne han komme hjem til mig.. og det gjorde han så. Her gik det galt... Vi sad i sofaen, jeg satte mig bevidst et godt stykke fra ham. men han blev ved med at hive fat i mig, holde mig fast, hele tiden kysse mig forskellige steder og jo mere jeg strittede i mod, jo hårdere tog en fat i mine arme osv. (De næste par detaljer vælger jeg at lade være med at oplyse af hensyn til andre brugere!!) Nu er der så det..... at 2½ år efter er jeg stadigvæk fanget i frygten. Hver dag jeg går på gaden, er jeg bange. Hvis en af mine drenge venner kommer lidt for tæt på, kan jeg bryde helt sammen. Men hvad endnu værrer er, er at jeg har mistet lysten til sex. Jeg vil hverken snakke eller høre om sex og jeg kan på ingen måde forestille mig hvad jeg skal gøre. Jeg vil jo rigtig gerne have børn en dag og jeg vil rigtig gerne have en kæreste, men tvivler nu lidt på at det sker... SÅ... jeg har lige et par spørgsmål til jer: 1. er det normalt at jeg stadig er så bange efter så lang tid? 2. Tror I jeg får lysten til sex tilbage? 3. Hvordan får man fortalt til sin psykolog at man har været ude for sådan en hændelse? De kærligste tanker og Hilsner, P... :) Ps. overgrebet blev meldt til politiet kort tid efter det var sket!

Svar:
Kære pige der lever i frygten
Hvor er jeg glad for at du har skrevet til os.
Det er helt klart muligt at få det bedre, blive mindre angst igen og få lysten til sex tilbage - og det er vigtigt, at du får noget hjælp til det, så du hurtigst muligt kan begynde at mærke en lettelse i, hvordan du har det og få muligheden for at opnå de ting, du gerne vil i dit liv.
Det første du spørg om, er om det er normalt, at man er bange så længe efter. Det er faktisk slet ikke usædvanligt og især ikke, hvis man ikke har haft mulighed for at få behandling efter, at det er sket. Faktisk kan det være sådan, at man har en oplevelse af at blive bange for flere og flere ting som tiden går og have mere og mere svært ved at forestille sig, at skulle begynde på nogle af de ting, man måske er begyndt at undgå, fordi man er blevet bange for det (eksempelvis at have sex med en fyr). Det er derfor det er så vigtigt at tale med nogle professionelle om det, der er sket, hvis man går og har det svært med det. Man ved nemlig, at det er muligt at få hjælp og faktisk få det bedre igen, hvis man får den rigtige hjælp. Angsten kan blive mindre og lysten til sex og til at være tæt på andre kan blive større igen. Det andet du spørg om handler om, hvorvidt du vil få lysten til sex igen. Som nævnt er jeg sikker på, at det kan lade sig gøre samtidig tænker jeg også, at det er vigtigt, at du får hjælp til det. Der er efterhånden gået lang tid og hvis du i den grad væmmes ved det på nuværende tidspunkt er det fordi det din eks-kæreste gjorde på en måde er blevet det du forbinder med sex. Og eftersom det var rigtig ubehageligt er sex på en måde blevet noget, der er væmmeligt og som du er blevet bange for. Jeg er ikke sikker på, at det går over helt af sig selv men jeg er til gengæld sikker på, at det kan blive bedre, hvis du får hjælp til det. Det sidste du spørg om i forhold til, hvordan du fortæller din psykolog det, synes jeg er rigtig vigtig, for det er virkelig centralt, at han/hun ved det for at kunne hjælpe dig ordentligt. Du kan eventuelt starte næste gang du kommer hos hende med at sige at der er noget der er vigtigt som du gerne vil fortælle hende og at det er svært at få sagt. Og så kan du sige til hende, at du har været udsat for overgreb fra en eks-kærestes side for noget tid siden. Hvis du ikke kan få det sagt, synes jeg, du skal printe den mail du har skrevet til mig ud og tage den med til psykologen og lade hende læse den. På den måde kan I begynde at snakke om det og hun vil vide, at det er svært for dig at snakke om.
Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor men her på Center for Voldtægtsofre i Århus er vi lige begyndt på et projekt, hvor vi tilbyder gratis behandling til piger, der har været udsat for voldtægt for noget tid siden. Ud fra det du fortæller om din angst og dit ubehag ved at skulle være fysisk tæt på drenge, tror jeg, at behandlingen kunne være en hjælp for dig. Hvis du gerne vil høre mere om det kan du ringe til os på tlf.: 89494764 og bede om at komme til at tale med enten mig eller psykolog Rikke Bak.
Skriv endelig igen hvis der er noget du er i tvivl om.
Kærlig hilsen
Anja