Jeg bryder mig ikke om det!
brevkassespørgsmål af
M.
21 år
Jeg oplever, at flere fyre på mit studiested omtaler min krop på en måde, så jeg får det skidt med det de siger. De omtaler mine bryster nedladende og siger, at jeg "ligner en pornomodel". Jeg har store bryster og er faktisk ked af dem. Og jeg er ved at tabe mig. Jeg har sagt, at jeg "ikke bryder mig om det I siger" og at det skal stoppe til de fyre. De griner og siger, at jeg ikke har humor. Den ene har også klappet mig bagi og da jeg sagde: Lad være" meget højt, så igen blev jeg mødt med grin og fik at vide, at det var en kompliment!!??! Hvorfor er det sådan, så kvinder skal udsættes for sådanne ting!?? Og at fyre tror det er ok!??! Er de ikke blevet opdraget eller er de bare døve!??! Jeg har sagt det til en studievejleder som tilfældigvis var en mand og han sagde, at jeg var "sart"!??!? Men jeg er vred, ked af det og utryg! Hvad skal jeg gøre!??! Politiet kan man jo ikke gå til, for kvinder taber altid i sager om sexuelle krænkelser, desværre.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du ikke bryder dig om det og det er på ingen måder okay at de behandler dig på den måde.
Det lyder ikke som om de her fyre, forstår hvor stødende deres opførsel er. Jeg kan godt forstå du prøvede at tale med din studievejleder, for det er en svær kamp at tage alene, når du bare bliver mødt med grin og latterliggørelse. Det er rigtig ærgerligt at din studievejleder kan finde på at kalde dig sart når du henvender dig med en bekymring og et problem.
Jeg tænker at du skal holde fast og fortsætte med at problematisere det her. Hvis ikke din studievejleder vil forholde sig til det tænker jeg du skal gå til jeres rektor. Når elever oplever at blive udsat for chikane på den måde som du gør er det ikke kun den enkelte elevs problem, men hele skolens. Og det er derfor også rektors ansvar at handle på det.
Selvfølgelig burde de her fyre være voksne nok til selv at forstå hvordan man opfører sig, men det gør de tydeligt ikke. Og så må skolen skride ind. Skolen har garanteret i forvejen en masse regler for hvordan man skal opføre sig når man er på skolen, og chikane som den du beskriver bør der også være regler for. Jeg er næsten sikker på at der også findes regler, men nogen skal nok bare lige mindes om at de også skal overholdes i dagligdagen.
Så altså. Det er ikke dig der er forkert på den. Det er de her fyre, og din studievejleder. Hold fast i din ret til ikke at få kommenteret dine bryster og blive klappet bagi, for det er helt sikkert ikke okay. Prøv at snakke med din rektor, og måske også overveje at lave en skriftlig klage.
Du kan også undersøge om du er den eneste der oplever det her. Ikke at det gør problemet mere eller mindre alvorligt, men det kunne måske gøre det lettere at tage kampen om, hvis der var andre der kunne støtte op. Andre har måske oplevet noget lignende.
Mange hilsner
Niels-Christian