Incest

brevkassespørgsmål

Incest

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 13 år 3 uger siden

Hej. Jeg er i tvivl, om der kan svares på dette spørgsmål. Eller jeg ved ikke. Det er utroligt svært. I dag er jeg 20 år, snart 21. Jeg blev som 10 årig, seksuelt misbrugt af min storebror, og dagen i dag, går jeg til behandling for en Emotionel ustabil personlighedstruktur, borderline type.. Jeg har mange problematikere i min hverdag, og jeg ønsker inderligt at tage hul på bylden.. Men hvornår ved man, at man er parat og hvordan starter man med at tale om det? Jeg taler med en mand på S og samtidig går jeg i gruppe.. Jeg har været i en spiseforstyrrelse gruppe også, det har hjulpet meget, men nu trænger jeg til at tage hul på overgrebet.. Ellers føler jeg aldrig, at jeg kommer videre. Jeg er så knust og har fundet så meget vrede..

Svar:

Mange tak for din mail. Du spørger, hvordan du kan vide, hvornår du er parat til at tale om det seksuelle overgreb, du har været udsat for, og hvordan du kan starte på at tale om det. Det er to vigtige spørgsmål. Jeg kan også fortælle dig, at det er to spørgsmål, som rigtig mange mennesker, der har været udsat for seksuelle overgreb, stiller sig selv på et tidspunkt.

I forhold til det første spørgsmål kan man sige, at du ved at fortælle om overgrebene i din mail til Cyberhus nu allerede er i gang med at tale om overgrebene! Så er lige præcis det problem er måske allerede ved at løse sig selv! Jeg tænker også, at idet du skriver, at du har inderligt lyst til at tage hul på bylden, og at du trænger til at tage hul på overgrebene, så kunne det lyde som om, du også selv oplever, at du nu er parat til at tale om det?

Så er spørgsmålet, hvad du nu kan gøre herfra. Dette leder over i dit andet spørgsmål om, hvordan du kan tale om overgrebet.

Det er ikke helt klart for mig, hvem du taler med på S, og hvad I taler om, men jeg går ud fra, det er en terapeut. Måske kunne du fortælle det til ham? Eller måske kunne du fortælle det i din gruppe? Men igen er det ikke helt klart for mig, hvad I taler om i gruppen, og om du kunne fortælle det der. Under alle omstændigheder ved jeg, at det kan være rigtig svært i det hele taget at fortælle om overgrebet til nogen, især hvis det er første gang, du skal fortælle om det. Dette oplever rigtig mange, der har været udsat for seksuelle overgreb.

For nogen kan det være en god idé først at beslutte med sig selv, hvem man gerne vil sige det til, og hvordan det konkret skal foregå. F.eks. om du vil sige det til en i din familie, en ven/veninde eller måske din terapeut eller gruppe. Derefter kan du overveje, om du vil planlægge på forhånd, hvornår du vil sige det (dag og tid), eller bare gribe chancen en dag. Du kan også overveje, om du skal planlægge, hvad du vil sige, eller om du bare vil sige det, der falder dig ind i situationen. Du kan også overveje, om du vil fortælle det mundtligt eller skrive det i et brev, og om du selv vil læse brevet op eller bare give det til den person, du gerne vil fortælle det til. Der er altså mange muligheder, og måske er nogle af dem brugbare for dig?

Hvis du har brug for at tale videre om dine spørgsmål, så kan du kontakte Albahus, som er et rådgivnings- og behandlingshus for mennesker i berøring med seksuelle overgreb. De har erfaring med at tale med mennesker om seksuelle overgreb. Rådgivningen er åben mandag: 16-19, tirsdag: 9-12, onsdag: 16-19, torsdag: 9-12 & 16-19 samt fredag: 9-12.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Med venlig hilsen

Kasper