Hvornår er det nok?

brevkassespørgsmål

Hvornår er det nok?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej.. Jeg er en pige på 15 år. Da jeg var mindre og så nyhederne: "Pige voldtaget på vej til skole" og andre grusomme overskrifte, følte jeg mig tryg. Jeg var så langt fra sådan et miljø... Men sidste sommer blev jeg låst inde på min skoles badeværelse, mens jeg var på toilettet. Jeg sad derinde i flere timer. Da skolen var lukket kom viceværten og misbrugte mig seksuelt. Selvom han truede mig på livet, hvis jeg sagde det til nogen, gik jeg hjem og sagde det med det samme. Folk sagde at jeg godt nok var en sej selvsikker person, men jeg var stadig pisse bange, eftersom han ikke kom i fængsel.. Jeg flyttede til Jylland og fik de forkerte venner. Og juleaften tilbragte jeg på en gade i Horsens med stoffer. Jeg blev afhængig. Cigaretter, stoffer, alkohol og følelsen af at have en tæt på mig (seksuelt) Jeg lagde ikke følelser i noget, jeg skulle bare have sex hver dag. Jeg ødelagde min rigtige venskaber og blev omtalt som "den billige" i hele Horsens.. Jeg blev gruppe voldtaget i Marts af 4 drenge på 18-19 år, men de kom bag fra og gav mig bind for øjnene, så jeg fandt aldrig ud af hvem de var.. Og de fik så heller aldrig nogen straf for det. Og nu her for et par uger sin blev jeg presset til at give 3 mænd på 40-45 år et blowjob. Jeg føler mig misbrugt, men det er den eneste kærlighed jeg får. Folk kan lide mig og roser mig, fordi jeg er god seksuelt. Mine eneste venner er dem i det hårde miljø. Og jeg ved det er forkert, men det er min hverdag. Jeg har ingen opbakning heller, til at komme ud af det. Min mor er selv i det miljø og min far har fået ny familie og bor i Sverige..

Svar:

Kære pige på 15 år.

Det lyder som om dit liv indtil videre har været ualmindelig belastende og hårdt – og hvor ville det være godt, hvis den måde at leve på, kunne blive brudt, så du var fri for at skulle bære så megen belastning og tværtimod få nogle gode, kærlige og varme oplevelser med dig som kunne styrke dig og hjælpe dig til bedre at komme i kontakt med fornemmelsen af, at du faktisk er vigtig og særlig i dig selv uden, at nærheden skal ”betales” for med sex. Jeg er helt med på, hvor utrolig svært det må være at bevæge sig hen i retningen af en anden måde at leve på, især når der ikke er nogle forældre, der umiddelbart er der til at støtte dig – og jeg synes, det er så vigtigt, at det alligevel sker. Alternativet nemlig, at du bliver ved med at leve dit liv på en måde som egentlig er dig imod og hvor du den ene gang efter den anden bliver udsat for overgreb, er utåleligt at tænke på.

Jeg ved, at du skriver, at din far har fået ny familie og bor i Sverige. Umiddelbart tænkte jeg dog, at situationen er så alvorlig, at hvis der er nogen som helst mulighed for at få involveret ham, så synes jeg, at det er det, du skal gøre. Du kunne måske skrive et brev til ham, ringe til ham eller simpelthen tage derop og forklare ham, hvor belastet din situation er og forklare at du har brug for hans hjælp til at komme ud af det.

Hvis du nu synes, at det er helt håbløst og uden for rækkevidde, tænker jeg, at du har brug for, at der er nogle professionelle, der træder til og hjælper dig. Det fremgår ikke helt klart om du stadig bor i Horsens men hvis du gør,  kan du henvende dig på Børne og Familie Center Nordvang, Robert Holmsvej 5, 8700 Horsens. Der skal ikke nogen henvisning til, så du kan bare gå derhen og forklare dem din situation. De har åben alle hverdage fra 8-15.30 undtagen om fredagen, hvor de lukker klokken 13.30.

Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får noget ordentlig hjælp, så du har en chance for at få dit liv til at bevæge sig et andet sted hen. Skriv endelig igen, hvis du har brug for det eller måske er flyttet fra Horsens og har brug for at vide, hvor du kan henvende dig et andet sted i landet.

Kærlig hilsen

Anja