Hvordan kommer jeg videre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Det er meget længe siden nu, men det var en gruppe på 8 drenge der løb efter mig og slæbte mig ind på et toilet og holdt mig fanget derinde sammen med en af drengene. Han tog mit tøj af mig selvom jeg selvfølgelig gjorde modstand og han skubbede mig ned på toilettet, jeg vred mig så meget jeg kunne for at han ikke skulle gøre mig noget og jeg skreg efter hjælp så højt jeg kunne. Men der var en masse larm i forvejen udenfor toilettet. Hver gang der kom nogen forbi blev jeg bare holdt for munden, og drengen gik videre med voldtægten. Jeg var i stand til at få vredet mig løs en gang og kom ud fra toilet båsen, men de syv andre drenge stod ude foran og sparkede mig ind igen... Jeg tror jeg fortrængt det, men jeg kan ikke huske hvordan det endte. Det er flere år siden nu, men jeg vågner stadig med mareridt og koldsved nogen gange, og jeg har stadig svært ved at stole på nogen efter det. Men jeg tænker stadig på det hver dag. Hvordan kan jeg enten lære at leve med det, eller hellere end gerne bare glemme det? Er der en måde jeg komme videre uden at mine forældre behøver at høre noget om det?

Svar:
Hej
Det lyder som et meget ubehageligt og voldsomt overgreb, du har været udsat for. Det er derfor også helt normalt, at du stadig oplever overgrebet fylder og har mange reaktioner på det.
Mareridt og andre genoplevelser af hændelsen er nogle af de typiske reaktioner på traumatiske oplevelser, men det kan være utroligt smertefuldt og belastende og det er derfor vigtigt at få hjælp til at bearbejde oplevelsen. Reaktionerne er også et tydeligt tegn på, at du har brug for at få bearbejdet hændelsen, for at du kan vende tilbage til dit almindelige liv.
Mange der har været udsat for et overgreb har som dig et stort ønske om bare at glemme, hvad der er sket.  Det kan man desværre ikke, men med den rette hjælp kan man lære at leve med den svære hændelse, så den ikke fylder og forstyrrer i dit liv som nu.
Du må meget gerne skrive eller ringe til mig(78 46 48 35), så jeg kan hjælpe dig med at undersøge, hvilke muligheder du har for at få hjælp i det område du bor i, og hvordan du håndterer det i forhold til, at du ikke ønsker dine forældre får kendskab til overgrebet.
Mange hilsner
Rikke