Hvordan kommer jeg videre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Mit spørgesmål er hodesaglit hvordan jeg kommer videre.
Jeg blev første gang udsat for seksuelle overgreb da jeg var 11 år gammel det var en dreng på 15 jeg kørte i bus med. Det stod på i nogle uger uden jeg fik hjælp fra nogle slev om der var en masse andre drenge omkring os så stod de der egentlig bare for at jeg ikke stak af. Jeg Har side da været på randen til selvmord da jeg så endelig var næsten ude a det fik jeg en kammerat jeg stolde meget på han forgreb sig seksuelt på mig 2 gange for nogle måneder siden.... Jeg har egentligt gået med det selv endtil jeg kunne mærke det blev for meget jeg har snakket med en psykolog men det fjerner ikke frygten og den ulækre følelse jeg får hvergang jeg ser ham i skolen.....
Hva ska jeg gører? Hvordan kommer jeg videre?

Svar:
Kære pige, der overvejer hvordan hun skal komme videre
Først af alt er jeg bare rigtig ked af at høre, at du flere gange har været udsat for overgreb, og at der endda første gang var nogle, som kunne have grebet ind, men ikke gjorde det. Det er jo på mange måder et dobbeltsvigt. Og det så efterfølgende at blive udsat for overgreb fra en persons side som man stoler på, er selvfølgelig også med til at gøre, at ens tillid til andre bliver endnu mindre. Fordi du på den måde har været så hårdt ramt, synes jeg det er virkelig vigtigt, at du får noget professionelt hjælp. Du skriver du har fået hjælp fra en psykolog, men ikke noget om hvor mange gange eller hvilken form for behandling du har fået. Jeg tænker, at det er vigtigt at give det tid – det tager lang tid at komme sig, især når man har været udsat for gentagne traumer og svigt. Det kan derfor godt tage længere tid end man lige umiddelbart regner med. Så tænker jeg også, at det er vigtigt at få noget behandling, som er decideret rettet mod at tale om og arbejde med de seksuelle overgreb du har været udsat for. Det er den form for terapi som hedder traumefokuseret terapi.
Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor i landet og det er derfor svært at guide dig til et helt præcist sted. Hvis du har brug for mere hjælp i forhold til at finde behandling, er du meget velkommen til at ringe hertil på tlf.: 78464764, og så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen
Anja