Hvordan kan jeg leve med det.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej alle sammen. Jeg er en pige på 19, som har oplevede en del siden 13 års alderen, nogen ting jeg ikke rigtig har snakket med noget om fordi det er svært. Nå da jeg var 13 år tog min mors kærestes ven på mig fordi min mor og hende kæreste var lige ude og lave et eller andet så var alene med hans ven og har ikke rigtig haft mod på at sige det til min mor og hendes kæreste fordi det er jo deres ven jo så ved ikke rigtig hvad jeg skal gør der. Så kom jeg på efterskole i alderen af 15år, det oplevede jeg det meste uforglemmelige og det som også gør det svært for mig og stole eller have sex med nogen igen. Jeg var ude og gå en aften på efterskolen, og går som altid med højt musik i øreren, så kunne hverken høre at da kom en mand gående bagfra mig og gav mig bind for øjnene og skubbede mig ind i mellem nogen træer kunne jeg mærke og høre. Og så begynde han så og voldtage mig, da han så var færdig, høret jeg han sagde hvis du siger det til nogen så slår jeg dig næste gang jeg ser dig, jeg fik grædende tilbage til efterskolen, lærer ville vide hvad der var galt og jeg sagde bare ikke noget for var så choket og ked af det, så gik over på mit værelse og gik i seng... Godt og vel 8 ugerefter overgrebet tog jeg til lægen, fordi jeg havde en underlig førelse i kroppen? Finder så ud af som 15årigt at jeg er gravid og selvfølgelig er 8 uger henne, lægen fortæller mig så at jeg har to valg at jeg tager barnet eller at han tager mere ind på syghuset. Og for fortaget en abort. Jeg vælger og fortaget en abort da det jo var en voldtagt. Spørgsmål fra min side er så hvordan kan man lærer og leve med sådan nogen ting?, for mig har der nemlig kostede man mange psykiske problemer, plus som sagt jeg tør ikke stole på nogen og tør ikke ha sex fordi er bange for det skal gøre ondt igen (skal så sige at jeg har haft sex siden med i en alder af 18år først) Er det normalt det skal gøre at have sex ? Har dog været gravid to gang efter men har oplevede spontan-abort begge gange første gang var i 2009 og anden gang var her 2012 Så det er bare rigtig svært for mig og se en positiv fremtid for mig. Skal også siges har haft angst og en depression siden den gang på efterskolen Hilsen hende den fortvivlede og triste

Svar:
Kære fortvivlede og triste pige
Det er godt, du har skrevet til os!
Det lyder som nogle rigtig ubehagelige oplevelser, du har haft og det er derfor også helt forståeligt, at de stadigvæk fylder i dit liv og påvirker dig på mange områder. Flere af de ting du beskriver, som at have problemer med sex, at have svært ved at stole på andre, angst og depression er netop nogle af de reaktioner, som mange der har oplevet seksuelle overgreb oplever. Det er der altså ikke noget unormalt i, men reaktionerne er meget belastende at leve med og det er derfor vigtigt, at man får den rette hjælp til at få bearbejdet de svære oplevelser. Du spørger, om det er normalt, at det skal gøre ondt at have sex, og det er det bestemt ikke, men desværre noget mange der har været udsat for overgreb oplever. For nogle hjælper det at få bearbejdet overgrebet ved at snakke med en psykolog eller en anden fagperson, hvorefter de oplever at deres seksuelle problemer bliver mindre eller helt forsvinder. Andre har brug for noget mere konkret seksuel rådgivning eller hjælp fra en gynækolog pga. fx spændinger i underlivet. Jeg synes, det er vigtigt, at du finder ud af hvilke muligheder, der er for at få professionel hjælp i det område, hvor du bor. Du må meget gerne ringe(mit nummer:7846 4763) eller maile til mig, så jeg kan hjælpe dig med at undersøge mere konkret, hvad dit behov er, og hvilke muligheder du har.
Jeg håber på at høre fra dig igen.
Mange hilsner
Rikke