Hvordan gør man?

brevkassespørgsmål

Hvordan gør man?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

Hej brevkasse. Jeg har det ikke så godt. Er bange hele tiden. Var i en årrække udsat for overgreb fra min familie. Og jeg vil gerne melde dem, men jeg ved ikke hvordan man gør. Jeg har prøvet at ringe til politiet, men de siger jeg skal møde op. Jeg har også prøvet at møde op, men jeg bliver så bange at jeg kommer til at gå igen. Og hvad hvis politiet ikke tror på mig? Og hvad sker der, med min familie? Jeg er så bange, deres trusler skræmmer mig så meget, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre mere. Kan de godt nå at komme efter mig, hvis jeg melder dem? Kan politiet godt lade være med at tro på mig og så kan min familie få fat i mig? Jeg er virkelig bange. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hader det hele!

Svar:

Hej Anonym

Dejligt at du skriver – og knap så godt, at du går og er så bange!

Jeg synes, det lyder frygtelig belastende den situation, du befinder dig i og rigtig vigtigt, at der sker noget, så du ikke behøver at være bange hele tiden og at hade dit liv. Der er absolut ingen, der fortjener at gå og have det sådan. Der er så mange ting, jeg ikke ved om dig, som det kunne være rigtig godt at vide noget mere om, eksempelvis hvor gammel du er, hvad det er for en form for overgreb du har været udsat for, hvem i din familie der har udsat dig for dem og om der er nogle omkring dig som du stoler på. Hvis der er en omkring dig, som du synes, du kan stole på, om det så er en lærer, en klassekammerats mor eller en anden som du er i kontakt med, så ville det måske være en idé at fortælle om det, der er sket for dig og bede om hjælp i forhold til at få det anmeldt. En alternativ mulighed kunne hvis du er over 18 år være at tage på et krisecenter. De vil her både kunne hjælpe dig med at få anmeldt det der er sket og ved at beskytte dig og give dig et sted at bo i en periode (du kan finde numrene på krisecentrene forskellige steder i landet og andre behandlingstilbud på http://www.psykeogsex.dk/krisecentre02.htm#J ).  Jeg tænker, at det er vigtigt at du har nogle at støtte dig til - enten professionelle eller private - så det måske kunne gøre dig lidt mindre alene i den her situation.

De fleste af de ting, du spørger om handler om politiet og deres rolle. Da jeg gerne vil være helt sikker på, at du fik korrekte og ordentlige svar på dine spørgsmål, har jeg  spurgt en af mine kontakter i politiet, om han ville svare på dine spørgsmål. Jeg håber, det er i orden for dig. Hans svar kommer her:

  • Det er nødvendigt, at møde op hos politiet hvis man vil anmelde et overgreb – men det er måske vigtigt, at ringe først og få en fast aftale med en bestemt person, så man ikke giver op på halvvejen.
  •
  • Det er ikke et spørgsmål om politiet tror på en – for det gør de – men dette er ikke ensbetydende med, at en sag fører til domfældelse. Her skal der foreligge beviser i sagen.
  •
  • I sager af ældre dato er det ofte påstand mod påstand (hvis der ikke findes vidner til sagen) og familien vil også blive afhørt til sagen
  •
  • En god ide – at ringe til politiet, hvor hun bor, og få lidt rådgivning på sine spørgsmål.
  •
  • Trusler – efter at anmeldelse til politiet er foretaget – og parterne er afhørt / gjort bekendt med anmeldelsen – kan vurderes (juridisk) som trusler mod vidner. Dette vil i så fald være en overtrædelse af straffeloven.
  •

Jeg håber rigtig meget, at du kunne bruge vores svar til noget og hvis du har brug for at spørge om mere eller få uddybet noget, skal du endelig skrive igen.

Kærligste hilsener
Anja