går det nogensinde over?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
hej til jer :) først tak for denne brevkasse, det er skønt, at man kan finde god hjælp her :D da jeg var 15år blev jeg voldtaget og har pga det, gået til psykolog og har været forbi voldtægtscenteret ca. 10 gange sidste år. men på tråds af alt den hjælp som jeg har modtaget, møder jeg hver dag problemer i forhold til voldtægten. jeg kan ikke gå i svømmehal, tage til stranden eller andet hvor jeg kun har bikini på, fordi jeg bliver så utryg og bange og fordi jeg væmmes ved min krop efter voldtægten. jeg går til en del behandling da jeg er hypermobil i kroppen, men kan ikke rigtig få en god behandling, fordi jeg ikke kan slappe af i musklerne fordi jeg har fået berøringsangst efter voldtægten. selv min behandler var bekymret og sagde "hold da ferie søde ven, du har da virkelig et stort behov for at beskytte dig selv" som jo er rigtig, det gør ingen forskel om det er mænd eller kvinder, jeg kan bare ik slappe af i mine muskler :/ det værste sted er mine lår, ingen må røre dem, fordi jeg virkelig bliver så bange, i perioder kan jeg ikke engang la min chi hua hua ligge eller side oppe ved mig :( og self har jeg det osse svært med sex, jeg kan ikke ha en kæreste pga overstående og fordi jeg har meget svært ved at forbinde sex med noget godt, selv hvis jeg bare onanere får jeg det rigtig skidt bagefter, føler mig beskidt og kan ik holde tanken om at jeg sys det er dejligt at onanere ud. min læge og andre fag personer siger at det ændre sig når jeg bliver lidt ældre, men jeg har virkelig brug for at det hele ændre sig nu, fordi det fylder så meget i min hverdag og giver så mange problemer. i vil sikkert forslå at jeg skal snakke med en psykolog, men jeg har ikke råd til det, heller ik selvom at sygesikringen går ind og dækker lidt af det økonomiske har i nogle gode råd til hva jeg kan gøre? venlig hilsen C.N

Svar:
Kære pige på 19, der spekulere over om det nogensinde går over
Tusind tak for at du har skrevet til os. Jeg synes det er rigtig godt at du skriver og spørg frem for bare at komme til at gå med en masse spekulationer selv.
Umiddelbart synes jeg ikke du bare skal gå og vente til du bliver ældre – jeg synes derimod helt klart at det lyder som om du fortsat har det rigtig svært med det der er sket og jeg synes det lyder som om det kommer til at spænde for meget ben for dig i forhold til alt det du gerne vil med dit liv. De reaktioner du fortæller om at du har som det at være bange for kropskontakt, angsten for at gå uden særlig meget tøj på, væmmelsen ved din krop og angsten/ubehaget ved noget seksuelt er alt sammen helt almindelige reaktioner efter at man har været udsat for overgreb – og de er som regel nogle reaktioner man kan arbejde med og få det bedre i forhold til. Jeg tænker derfor det er vigtigt at du får mulighed for at tale med en psykolog som kan hjælpe dig lidt videre i processen.
Jeg tænker at der er to forskellige muligheder alt afhængig af hvor du bor i landet. Den første er at ringe til psykolog Rikke Sofie Bak tlf.: 89493543 (efter 01.11 ændres numret til 78463543) som er projektleder på et projekt der hedder STEPS som lige nu kører ved Center for Voldtægtsofre i Århus. I projektet er der mulighed for 8 gratis behandlingsgange efter en bestemt metode som har vist sig at være meget virkningsfuld.
Den anden mulighed er at ringe til servicestyrelsens udsatte enhed og bede om at komme til at tale med dem der har noget med psykologordningen at gøre. Her igennem kan man få 11 gratis gange hos en privatpraktiserende psykolog. Telefon numret dertil er 72 42 38 80 og hende du skal tale med hedder Brith Stenseth.
Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej og ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Anja