Gået over stegen
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus :) mig og min veninde hjælper en mand, vi mente vi kendte ret godt, med at flytte nogle sten på en mark. Nu har min veninde prøvet flere gange at han har "taget" på hende (på røven, og nusse hende langt op af låret), men på trods af at hun bliver ved med at sige han skal stoppe, gør han det ikke. Han bliver også ved med at skrive til hende over hendes facebook om at muligt klamt med, at hun er hans lille skat, at han er hendes og lign. men han stopper ikke når hun beder om det. Jeg har oplevet at han har skrevet til min mor, og forslået at de begge blev skilt, så de (min mor og manden) kunne blive gift. Det pisser os for SYGT af, og vi syntes han er gået over stregen. Vores probelm er, at vi ikke ved hvad vi skal gøre for at stoppe ham. Hjælp os! Tak på forhånd, J og Z

Svar:
Kære J og Z
Det lyder som om, I er nogle piger, som kender jeres grænser og nu oplever, at en mand I troede I kendte går langt over jeres grænser. Det slet ikke i orden, at han ikke hører efter, når din veninde siger han skal stoppe både med at røre ved hende og skrive til hende på facebook.
I skriver, at I synes han er gået langt over stregen og at I ikke ved hvad I skal gøre. Jeg bliver rigtig nysgerrig efter at vide, hvad I allerede har gjort? I har sagt fra, uden at han stoppede, hvad mon der så skete og har I fortalt om disse oplevelser til jeres forældre? Det er rigtig vigtigt for mig, at understrege, at I har ret I, at han er gået langt over stregen og at I ikke skal finde jer i det.
Der er mange ting, I kan gøre og første skridt må være, at fortælle det til jeres forældre og sørge for de kender til hans opførsel og sikre jer, at I ikke skal hen til ham igen. Hvordan tror I, at jeres forældre vil reagere på at få det af vide? Og hvordan kunne I godt tænke jer, at de reagerede? Ville det f.eks. være rart, hvis de tog en snak med ham og støttede jer, ved også at sige fra og gøre det klart, at det er en helt forkert måde at opføre sig?
Derudover tænker jeg på, om I stadig er venner på facebook? Ellers kan I holde op med at være venner derinde og på den måde undgå at han kan kontakte jer igen.
Det lyder som om, at det ikke kun er overfor dig og din veninde, at han går over grænsen, men også i forhold til din mor, når han foreslår, at hun hellere skulle gifte sig med ham. Jeg kan godt blive bekymret for, om der er andre unge piger, som han har kontakt med og måske går endnu længere i hans befamlinger.
Under alle omstændigheder er det rigtig godt, at I tager affære og tager jeres egen fornemmelse af, at nogen krænker jeres grænser rigtig alvorligt og handler på det.
Jeg håber, at mit svar giver jeg nogle ideer til, hvad I kan gøre.
Venlig hilsen
Lone