Fået nok
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg ved faktisk ikke om dette er et decideret "overgreb", men skriver alligevel ind i denne kategori, da jeg ellers ikke ved hvor den skulle høre til.
Sagen er den, at jeg i mange måneder har oplevet at en gruppe drenge fra min klasse har snakket om min krop, som regel min røv og bryster. De kommer også med upassende kommentarer til mig som "Jeg ku' godt kneppe dig" eller "gad vide hvordan du er i sengen", og de siger ikke engang på en sarkastisk måde, mere på sådan en virkelig klam og respektløs måde.
Jeg har en enkel gang snakket med min lærer om det, men de holdt kun op et par uger, og så begyndte kommentarerne at komme igen. Og jeg vil jo heller ikke være den type der konstant klager til læreren om mine problemer, og synes i forvejen, at det er en smule pinligt at snakke om.
Jeg tænkte, at det sikkert kun var i en periode de ville være sådan. Så jeg har egentlig bare prøvet at ignorere dem, indtil forleden dag, hvor jeg synes at de gik langt, langt over min grænse.
Vi havde frikvarter, og drengene begyndte pludselig at hænge virkelig meget på mig og komme med de sædvanlige klamme kommentarer. Ud i det blå griber en af dem så fat i mig og tager mig på brysterne og de andrer griner bare. Nogle af mine veninder prøvede at hjælpe mig, men blev altid skubbet hårdt tilbage. De andre holdt sig på afstand, ved ikke præcis hvorfor, sikkert fordi de var bange eller noget. Nåmen tilbage til situationen - jeg bliver mega vred på den her dreng, og af ren refleks slår jeg ham. Rimelig hårdt tror jeg. Så kom en anden dreng og prøvede på at få mine bukser af. Heldigvis kom der flere af pigerne til min redning denne gang, og selvom de til sidst fik drengene væk, var jeg stadig så chokeret og overrasket at jeg begyndte at græde, selvom jeg normalt ikke er typen der græder. Jeg pjækkede resten af den dag, og mine veninder dækkede over mig og sagde til lærerne at jeg var blevet meget dårlig i frikvarteret.
Jeg er også blevet hjemme fra skole i dag. Jeg ved simpelthen ikke om jeg overhovedet kan se nogle af de drenge i øjnene igen. Det var virkelig bare for meget for mig. Nu sidder jeg så med overvejelserne om at skifte skole. Jeg tænker også på at fortælle min lærer det, men sidste gang, begyndte drengene jo bare på det igen, så ved ikke om det overhovedet ville hjælpe noget.
Så jeg har to spørgsmål. Var det et overgreb? Og hvad skal jeg gøre som det næste? Det er lige før, at jeg stadig ryster bare ved tanken om at skulle i skole igen på mandag. Og det er jo ikke fordi at jeg ikke har nogle dejlige veninder i min klasse, elsker hver og en. Men ved virkelig ikke om jeg kan fortsætte i en klasse med sådan nogle drenge.

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå du har fået nok.
Bare det du fortæller du har været udsat for i længere tid med de her kommentarer er helt urimeligt. Det er på ingen måder okay at drengene kommentarer din krop, på den måde.
Det er ikke sikkert de selv tænker det som andet en sjov. Og selv om det "bare" handler om at de nok er meget nysgerrige og interesserede, så er det på ingen måder i orden.
Det du oplevede her den anden dag, hvor de tager dig på brysterne og forsøger at tage dine bukser af. Det er et overgreb. Lige meget om drengene har gjort det fordi de synes det er sjovt...så er det et overgreb, og jeg synes din reaktion er helt naturlig. Både da du slog og at du nu er voldsomt chokeret.
Jeg tænker afgjort du skal snakke med både dine forældre og din lærer om det her. Skolen skal være et trygt sted, og det er det tydeligt ikke for dig lige nu. Jeg tænker det er vigtigt at du snakker med dine forældre, så de kan hjælpe dig med at snakke med din lærer. Jeg tænker også at det kunne være godt at får nogle af dine veninder der overværede episoden til at være med til at snakke med din lærer. Det her det skal ændre sig og det har skolen et ansvar for at det gør.
Jeg kan godt forstå du får den her tanke om at skrifte skole. Jeg synes det er svært at sige om det er rigtigt eller forkert. Jeg tror på at du godt kan blive tryg og glad i din klasse igen. Det kræver at skolen gør noget i situationen, og det er jeg også overbevist om at de vil gøre. Det kræver selvfølgelig at du fortæller om hendelsen.
Det er slet ikke sikkert at drengene egentlig er ude på at udsætte dig for et overgreb. Jeg tror ganske enkelt ikke de har forstået, hvor alvorligt det de gør er. At det de har udsat dig for er et seksuelt overgreb, og at det både er forkert og ulovligt. Men det bliver lærerne på skolen nødt til at hjælpe dem med at forstå. Deres opførser er bare slet ikke i orden. Faktisk tror jeg at de her drenge vil blive ret chokerede når det går op for dem hvad det faktisk er de har udsat dig for.
Men lige meget hvad du skal gøre fremadrettet synes jeg det er vigtigt at du ikke gør det alene. Så selv om det nok ikke er en særlig sjov snak at skulle tage, så synes jeg du skal snakke med dine forældre, og sammen med dem tage snakken med skolen.
Lige meget hvad der sker i forhold til skolen og de her drenge, er det helt naturligt at du måske har brug for at snakke med nogen om de her oplevelser. Lige meget hvad de her drenges motiv har været så er der ingen tvivl om at de er gået langt over din grænse og at det dermed er et overgreb. Og hvis man bliver udsat for et overgreb, kan det være rart, også at snakke med en professionel om det. Hvis du har det sådan kan du altid overveje at kontakte en Center for voldtægtsofre.
Det lyder måske lidt voldsomt, men Center for voldtægtsofre hjælper og rådgiver også unge der har været udsat for verbale overgreb eller andre former for overgreb end fuldbyrdet voldtægt. Så du kan sagtens finde mere hjælp den vej.
Gode tanker
Niels-Christian