forvirret

brevkassespørgsmål

forvirret

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

hej nina, elena og anja. her i fredags var jeg til fest ved min veninde og hendes bror, jeg skulle sove hjemme ved dem. mig ig hendes bror havde haft en lille flirt men ikke noget der skulle føre til noget. om natten da vi skulle sove kom ham og nogle venner ind og sov hos os. han lagde sig ved siden af mig og vi lagde alle sammen og så dvd. da de andre sov var det kun mig og ham der var vågne, pludselig tog han fat i min hånd og begyndte at røre mig alle steder, jeg er ikke jomfru men synes det var vildt ubehageligt, da jeg ikke ville vendte jeg mig om men han rev mig tilbage og begyndte igen, jeg turde ikke vække de andre da han er en af mine bedste venner og nu tænker jeg på om jeg har gjort noget forkert og om det er overgrb. mvh. den forvirrede pige.

Svar:

Hej den forvirrede pige.

Tak for din mail.
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse du havde i fredags, og det lyder ikke som om, du har gjort noget forkert, tværtimod har du jo prøvet at komme væk fra det, fyren gjorde ved dig.
Når en person oplever sådan noget, som du har gjort, hvor man ikke samtykker til det, taler man om overgreb. Derfor er det en god ide at snakke med andre om, hvad der er sket.
Du er meget velkommen til at henvende dig til et af de voldtægscentre, der er i Danmark. De ligger følgende steder: Århus, København, Ålborg, Kolding, Odense, Herning, Hillerød og Bornholm. På centrene er der specialuddannet personale, der ved hvordan man kan have det efter et overgreb.

Du kan ringe ind og få råd og vejledning over telefonen i første omgang. Det er vigtigt, at du ringer hurtigst muligt, da nogle af centrene har meget korte tidsgrænser. Du behøver ikke melde episoden til politiet.
Du kan finde telefonnumre på hjemmesiden voldtaegt.dk. Telefonnummeret til centret i Århus er 89 49 48 35. Hvis du ikke kan finde de andre tlf-numre, kan du starte med at ringe dertil.

Håber at du får mod til at ringe, da det ikke er en oplevelse, du skal gå alene med.

Venlig hilsen

Elena