farmors kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
for nogle år tilbage skete der noget ubehageligt for familjen... farmors kæreste er en der alt for godt kan lide piger... :/ kan ik lade være med at tænke på det, han prøvete flere gange ved mig. Og jeg at skubbe ham væk, hver gang jeg kubbede til ham sagde han han ik havde gjort noget... ku rigtig godt lide at tage mig med på ture... i sin "fine " nye bil... helst nær farmor ik var med... køre mig på arbejde... til kirkegården og nogle kajture... nu har vi så ik nogen kontakt med dem, som så. Bortset fra at han prøver på at forfølge mig. Jeg kan heller ik for godt klare når folk er for tæt på mig efter det her.... først var det bare ved mænd, men er nu blevet værre... er der noget jeg kan gøre ? har prøvet at snakke med en psykollog eller hvad hun nu var.... men hun var ik til at snakke med :(

Svar:
Hej Anonym
Det er lidt svært at svare kort på, hvad du kan gøre, men jeg har nogle overvejelser, jeg gerne vil dele med dig.
Du beskriver nogle problemer, der plager dig lige nu, f.eks. at din farmors kæreste forfølger dig, og at det er svært at være sammen med folk, der kommer for tæt på dig, især mænd. Det virker til at være nogle problemer, der forhindrer dig i at kunne gøre det, du gerne vil med dit liv, og som du sætter pris på. Jeg tænker på, hvad det mon er? Når jeg spørger, er det fordi, at når man har nogle problemer, vil man ofte gerne have, at de bare forsvandt. Men det betyder ikke, at man så automatisk også ved, hvordan man gerne ville have ens liv skulle være i stedet. Jeg ved, det måske kan virke lidt mærkeligt at sige, men det kan nogle gange være lettere at arbejde hen mod at få et bedre liv, hvis man har nogle overvejelser over, hvad der er vigtigt, og hvad man sætter pris på. Jeg tænker derfor først og fremmest på, hvad du ønsker dig, der skal ske med dit liv? Jeg ved, det kan være et lidt stort spørgsmål, som kan være svært at svare på, så jeg kan også prøve at spørge på en anden måde, der måske kan hjælpe dig på vej: Hvis de problemer, du fortæller om, pludselig ikke var i dit længere, hvordan ville du så opdage det? Hvad ville være anderledes i forhold til nu? Hvad ville du kunne gøre, som du ikke kan lige nu? Alle de her spørgsmål kan måske hjælpe dig til at blive klar over, hvad der er vigtigt for dig, og hvad du ønsker dig af din fremtid. Måske bliver det på den baggrund også lidt nemmere for dig at finde ud af, hvad der ville være godt at gøre i din aktuelle situation.
Jeg har også nogle andre tanker, jeg gerne vil dele med dig. Jeg tænker på, om du mon har talt med nogen om de problemer, du skriver om i mailen? Jeg ved fra andre mennesker, der har været udsat for overgreb eller grænseoverskridende handlinger, at det kan være meget svært at tale om, men at det også ofte hjælper at tale om problemerne. Tit bliver problemerne større, så længe de bliver holdt hemmelige. Så jeg tænker på, om du mon har nogle mennesker i dit liv, f.eks. familie eller venner, du kan tale med om dine oplevelser?
Så er der også nogle rent praktiske muligheder, jeg gerne vil fortælle dig om. Det er sådan, at seksuelle overgreb, som er foregået i ens barndom, dvs. før man blev 18 år, kan meldes til politiet indtil man bliver 28 år uanset, hvornår i barndommen, de er sket. Så idet du er 22 år, kan du altså stadig melde din farmors kæreste. Hvis du gør det, betyder det ikke, at han nødvendigvis bliver sigtet eller dømt, idet politiet først skal tage stilling til sagen og evt. efterforskning, og sagen efterfølgende skal prøves i retten. Men altså, du har en mulighed for at melde ham. I samme spor kan du jo også overveje at rådføre dig med politiet omkring det, at han forfølger dig, og hvad du kan gøre i den forbindelse.
Angående praktiske muligheder tænker jeg på, om du mon har lyst til at prøve at opsøge noget nyt terapi? Det lyder som en uheldig kontakt du har haft med en psykolog, men det kunne være, du havde lyst til at opsøge en anden?
Hvis du er interesseret i mere rådgivning omkring alle de punkter, jeg har bragt op, vil jeg anbefale dig at kontakte Albahus, der tilbyder rådgivning vedrørende seksuelle overgreb. De har åbent tirsdag, torsdag og fredag fra 9-12 og mandag, onsdag og torsdag fra 16-19. Du kan maile, chatte eller ringe på: 33.23.21.23.
Håber dette svar er brugbart. Jeg håber, det kan hjælpe dig til at nå nærmere en afklaring af de problemer, du skriver om.
Med venlig hilsen - Kasper